Mietteitä arvoista, eettisyydestä ja vallasta toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa
Taipale, Seppo (2007)
Taipale, Seppo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-540
Tiivistelmä
Suomessa viime vuosina voimistuneen koulutuspoliittisen integraatio- ja inkluusiokehityksen vuoksi erityisopettajan työssä eettiset kysymykset ja niiden taustalla olevat arvot sekä valta vaikuttavat ammatillisella toisella asteella erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden saamaan opetukseen, ohjaukseen ja tukeen. Ammatillisella toisella asteella on aiempaa enemmän opiskelijoita, joiden kyky tehdä omia, itsenäisiä päätöksiä oman opiskelunsaja ylipäätään oman elämänsä suhteen, on kovin rajallinen tai kykyä päätöksentekoon heillä ei yksinkertaisesti ole. Tilanne on samankaltainen sekä yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa että ammatillisissa erityisoppilaitoksissa. Opettajan työ ammatillisella toisella asteella on muuttunut entistä haasteellisemmaksi, erityistä osaamista vaativaksi opetus- ja ohjaustyöksi. Työssä korostuu moniammatillisuuden vaatimus, joka toteutuu melko hyvin ammatillisissa erityisoppilaitoksissa, yleiset ammatilliset oppilaitokset ovat tässä suhteessa suuren haasteen edessä. Ammatillinen erityisopettajan koulutus pyrkii vastaamaan haasteeseen, mutta on monien nyt koulutuksessa olevien erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kannalta myöhässä. Opetus- ja ohjaustilanteet vaativat entistä enemmän aikaa ja hyvin yksilöllistä otetta opiskelijoiden todellisuuteen. Vaihtoehtojen antaminen pohdittavaksi ei tuota tulosta tai vie suhteettoman paljon aikaa ja toisaalta organisaatio ja yhteiskunta odottavat tuloksia ja sijoittamalleen 'rahalle' vastinetta; suoritettuja tutkintoja, hyviä työntekijöitä tai mahdollisimman hyvin itsenäiseen elämään kykeneviä kansalaisia. Kun päätöksiä tehdään, toimitaanko opiskelijan vai organisaation ja yhteiskunnan ehdoilla? During the past few years the national integration and inclusion policy has rapidly changed the teachers' work in the vocational upper secondary education and training in Finland. Especially the ethics, values and power of teachers have a great influence on students with special needs and also the form of their teaching, guidance and support. Because of the integration and inclusion policy there are more students in the vocational upper secondary education and training whose capability to make independent decisions is very limited. The situation is similar in both mainstream institution and special institutions. Teaching and guidance in the vocational upper secondary education and training has become more challenging and demanding. The teachers must have special skills and knowledge to be able to manage their daily work. There is a need of multi-professionalism and co-operation with other experts like psychologists and social workers. In special institutes this co-operation takes place quite well but in mainstream institutesface a great challenge with students with special needs. The vocational specialteacher education is likely an answer to this challenge but for students with special needs in education and training at present it will be too late. The teaching and guidance need more time and effort than never before. The society needs results i.e. vocational exams, good employees and independent citizens. Do we have time for all that with students with special needs? When decisions are made, what for and for whom?