Catering-alan erityisopiskelijan oppimateriaali
Puska, Raija (2006)
Puska, Raija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-438
Tiivistelmä
Kehittämishanketyön tarkoituksena on selvittää millaista oppimateriaalia catering-alan erityisopiskelijoille on tarjolla ja millaista oppimateriaalia hyvään oppimiseen tarvitaan. Hankkeessa keräämämme tiedon ja kehittämämme mallin pohjalta julkaisemme myöhemmin catering-alan erityisopiskelijoille ruokatuotannon oppikirjan. Toimimmeopettajina ammattioppilaitoksissa ja hyödynsimme oppilaitostemme kokemuksia tässä työssä. Ensin keräsimme tietoa erityisopiskelijoiden oppimisongelmista ja nykyisestä oppimateriaalista. Kehittämishankkeeseen osallistuivat Vaasan ammattiopiston ja Härmänmaan ammatti-instituutin Catering-alan integroidut erityisluokat. Lisäksi tutkimukseen osallistuivat em. ammattioppilaitosten erityisopettajat, Tampereen ammattikorkeakoulun opettajaopiskelijoita ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa ammatilliseksi erityisopettajaksi opiskelevia opettajia. Erityisopiskelijoiden käytäntöön tarkoitetusta oppimateriaalista on puutetta. Tämän hetkinen erityisopiskelijoiden oppimateriaali on suunnattu lähinnä erityisammattikoulujen opiskelijoille. Oppimateriaalin on vastattava opiskelijan oppimistavoitteita ja senpitää olla sisällöltään ymmärrettävää. Oppimateriaalin ruokaohjeet laaditaan selkeäkielisesti ja vaiheistettuna. Ruoanvalmistusohjeita selkeytetään eri vaiheissa otetuin valokuvin. Valokuvat ovat värikuvia ja kuvien järjestys noudattaa lukusuuntaa vasemmalta oikealle. The meaning of this development project was to define what kind of study material there is at present for students who have special needs and also the type of study material do one need for quality learning. Based on the material we have gathered during this project and the sample that we have developed we shall later publish a study book forstudents with special needs in the catering-field. We work as teachers in different Vocational Institutes and used our own teaching experiences in our project.First, we gathered information about students concerning special needs, learning problems and what kind of study material is at present provided for them. The material was collected from the special groups that are intergraded into the catering-field in both Vaasa Vocational Institute and Härmänmaas Vocational Institute. These special teachers from the schools previously mentioned above, traineeteachers from Tampere Polytechnic and teachers studying to become Special Vocational Teachers in Jyväskylä Polytechnic also took part in this research. There is a shortage in the study material provided for students with special needs. The material at hand is directed mainly for students who are in special vocational institutes. The study material has to respond to the students learning goals and the content must be understandable. The study materials food recipes are written in clear language and the recipes are staged. They are clarified with pictures, that is taken from different stages of the food preparation. The pictures are coloured and they are in reading order from left to right.