Erityisen tuen järjestäminen yhteisissä opinnoissa : selvitys- ja kehittämishanke SAKKY:n Presidentinkatu 3:ssa
Ruhkanen, Päivi; Salminen, Silja (2007-05-29)
Ruhkanen, Päivi
Salminen, Silja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183447468-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183447468-9
Tiivistelmä
Savon ammatti- ja aikuisopiston (SAKKY) tekniikan ja liikenteen tulosalueella Kuopiossa (Presidentinkatu 3) opiskelee tällä hetkellä n. 160 erityisen tuen tarpeessa olevaa opiskelijaa. Määrä on kasvanut runsaasti lähivuosien aikana. Mm. erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden määrä, opiskelijoiden kokonaismäärä (n. 1700) sekä periodijärjestelmä asettavat haasteita monialaiselle ammattiopistolle. Selvitys- ja kehittämishankkeen tarkoituksena on selkeyttää tällä hetkellä vallitsevia yhteisten opintojen erityisopetuskäytänteitä sekä pohtia erityisopetuksen uusia toteuttamismahdollisuuksia. Erilaiset oppimisvaikeudet korostuvat ja kertautuvat usein yhteisten opintojen periodilla, koska yhteiset opinnot mielletään peruskoulun jatkeeksi tai hyvin teoreettisiksi. Hankkeessa on pyritty käsittelemään yleisiä syitä yhteisten opintojen oppimisen ongelmiin: lukivaikeutta, matematiikan oppimisvaikeuksia, tarkkaavuuden ja keskittymisen ja tunne-elämän häiriöitä sekä ryhmädynamiikkaan liittyviä ongelmia. HOJKS:iin kirjattuihin tietoihin perustuvien kokonaisvaltaisien tukitoimien tarkoituksena on, että jokainen opiskelija saa tarvitsemansa tuen opintoihinsa ja kehittymiseensä liittyen. Opettajalle haastavia ovat tukiresurssien ja opiskelijan motivaation, kykyjen ja tavoitteiden ongelmat. Yhteisten opintojen kannalta selkeä tapa tukea opiskelijan opintoja on pienryhmäopetus, vaikka SAKKY:ssä yleisempi integraatiomalli onkin tällä hetkellä opetusministeriön linjan mukainen. Yhteisissä opinnoissa on laaja-alainen erityisopettaja tarvittaessa mukana tukemassa opiskelijaa. Opiskelijaa tuetaan opinnoissaan myös mm. matematiikan, kielten ja äidinkielen aktiivipajoissa, tätä toimintaa kehitetään ensi syksystä alkaen vielä enemmän opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi resurssien mukaan. Hankkeessa pohditaan myös koulunkäyntiavustajan työtä tukemassa opintoja. Yhteisten opintojen suunnitelmallisen erityisopetuksen avulla erityiseen tukeen varattua rahaa voitaisiin käyttää tehokkaasti kohderyhmän opintojen tukemiseen.