Ammatillisen erityisopettajan työnkuva Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymässä, sosiaali- ja terveysalan lähihoitajakoulutuksessa
Turunen, Elina (2008-12-01)
Turunen, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235988346-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235988346-9
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa on rakennettu ammatillisen erityisopettajan työnkuvaa Pohjois- Karjalan koulutuskuntayhtymän sosiaali- ja terveysalan lähihoitajakoulutukseen. Työnkuvan rakentamista varten suoritettiin kirjallinen kysely 19 sosiaali- ja terveysalan opettajille opettajien kokouksessa maaliskuussa 2008. Kyselyn tuloksena voidaan todeta, että lähihoitajakoulutuksessa on tarve ammatilliselle erityisopettajalle. Lähihoitajakoulutuksessa on opiskelijoita, joiden erilaiset elämänhallintaan liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet niin, että heidän opiskelunsa vaikeutuu. lisäksi on opiskelijoita, jotka tarvitsevat erityistä tukea oppimisvaikeuksiensa vuoksi. Ammatillisen erityisopettajan työnkuva lähihoitajakoulutuksessa rakentuu voimakkaasti erityisopetuksesta vastuussa toimimiselle varsinkin HOJKSien osalta, oppimisstudiotoiminnan vahvistamiselle sekä opiskelijahuoltotoiminnassa vahvalle työskentelylle. Samanaikaisopettajuus tulee olemaan uusi kehittämiskohde lähihoitajakoulutuksessa.