Erityisopetuksen kehittäminen Mäntän seudun koulutuskeskuksessa
Rintapää, Johanna (2008-11-19)
Rintapää, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235567678-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235567678-6
Tiivistelmä
Ammatillisen erityisopetuksen lähtökohtana on pidetty sitä, että jokaiselle opiskelijalle annetaan mahdollisuus kykyjensä mukaiseen ammatilliseen koulutukseen. Mäntän seudun koulutuskeskuksessa on myös kiinnitetty viime vuosina huomiota ohjauksen ja erilaisten tukitoimien tarpeen lisääntymiseen toiselle asteelle siirtyvillä nuorilla. Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrä oppilaitoksessamme on kasvanut vuosittain. Koetut ongelmat ovat luoneet tarpeen ohjeistukselle. Miten toimitaan opiskelijoiden kanssa, jotka tarvitsevat enemmän yksilöllistä tukea ja ohjausta. Opetuksellisten tukitoimien lisäksi myös opiskelijahuollolliset palvelut ovat tärkeitä erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle. Opiskelijahuoltoryhmän toiminnan lisäksi yksittäisten henkilöiden kuten ervan (erityisopetuksesta vastaava opettaja), opintoohjaajan, terveydenhoitajan ja koulupsykologin tarjoamat tukitoimet ovat tärkeitä opiskelijan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja siten myös opintojen etenemisen kannalta. Tässä kehittämishankkeessa käsitellään Mäntän seudun koulutuskeskuksen erityisopetuksen kehittämistä lukuvuoden 2007 - 2008 aikana. Oma työnkuvani on muuttunut ammatinopettajasta erityisopetuksesta vastaavaksi opettajaksi. Tämä on edellyttänyt perehtymistä erityisopetuksen tilanteeseen ja siihen liittyvien tukipalvelujen järjestämiseen ja toteuttamiseen. Erityisopetuksesta vastaavan opettajan laajaan tehtäväkenttään kuuluu toimia oppilaitoksessa resurssihenkilönä, jolloin hän voi vaikuttaa asenteisiin ja mielipiteisiin erityispedagogisissa kysymyksissä.