Erilaisen oppijan tukeminen näyttötutkintoprosessissa
Forslund, Merja (2006)
Forslund, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-217
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kuvata ja koota ammattiaineiden opettajien käyttöön käytännössä toimiviksi koettuja pedagogisia menetelmiä erityistä tukea tarvitsevien aikuisopiskelijoiden oppimis- ja näyttötutkintoprosessin tukemiseksi. Työssä kuvattiin kolmen erilaisen aikuisopiskelijan opinpolut. Käytännön esimerkeissä kuvattiin opiskelijoiden lähtötilanteen kartoitusta, koulutusten suunnittelua ja toteutusta, opiskelijoiden tukea ja ohjausta opinpolun aikana sekä tutkinnon suorittamista. Koulutukset suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä erityisopetuksen asiantuntijoiden, ammattiopettajien sekä tarvittaessa viranomaisverkoston kanssa. Koulutukset toteutettiin vuosien 2005 - 2006 aikana. Työssä kuvattiin menetelmiä, joiden avulla tuettiin onnistuneesti erilaisten oppijoiden oppimista ja tutkinnon suorittamista. Ohjaus- ja tukimenetelmiä tarkasteltiin neljässä eri vaiheessa. Ennen opintojen alkua koettiin tärkeimmiksi tukimenetelmiksi opiskelijan motivaation kartoittaminen ja herättäminen, opiskelijan odotusten, oppimisvaikeuksien ja erityisesti vahvuuksien kartoittaminen sekä ohjaustarpeen selvittäminen. Tärkeintä ennen opintojen alkua oli opiskelijan rohkaiseminen ja itseluottamuksen parantaminen. Opintojen aikana koettiin tärkeäksi onnistumisen kokemusten esille nostaminen, oppimistyylille sopivien opiskelumenetelmien valitseminen ja riittävän ohjauksen antaminen myös työssäoppimisen aikana. Näyttöjen suunnittelun ja suorittamisen aikana oli tärkeää ohjauksen antaminen näyttösuunnitelman tekemisessä, opiskelijan kiinnostuksen ja työssäoppimisen palautteen huomioiminen näyttöympäristön valinnassa sekä kynnyksen madaltaminen näytön suorittamiselta.Tutkinnon suorittamisen jälkeen oli tärkeää opiskelijan tukeminen työllistymispolkujen suunnittelussa. Työssä todettiin opinpolun henkilökohtaistamisen tukevan erilaisen oppijan opiskelua ja tutkinnon suorittamista. Kokemusten aikana todettiin myös, että ammattiopettajat kykenevät tukemaan haasteellisten opiskelijoiden opiskelua. Tämä edellyttää ammattiopettajilla tahtoa ohjata opiskelijoita yksilöllisesti. The goal of the study was to describe and to collect pedagogic methods found useful in practice for the use of vocational teachers so that they could support adult students inneed of special support in their learning and competence-testing processes. In this study, the learner's paths of three different kinds of adult students were described. The practical examples describe the mapping of their starting situation, the planning and implementing of the training, the support and guidance they obtained along their learning paths, as well as the taking of the competence test. The training was planned and implemented in cooperation with experts of special education, vocational teachers and, whennecessary, with a network of local authorities. The trainings were carried out in 2005-2006. As a result of the study, methods for successfully supporting special learners in their learning processes and as they were taking their qualifications were described. The guidance and support methods were observed in four different phases. The most important support methods before the actual training were the following: mapping and arousing the student's motivation, mapping the student's expectations, learning difficulties and, especially,learning strengths, as well as defining the need for guidance. The most important thing prior to the training was to encourage the students and to improve their self-confidence. During the training, it was essential to emphasize experiences of success, to choose suitable methods for individual learning styles, and to give sufficient amount of guidance also during on-the-job training. During the planning and implementation of competence tests, it was important togive guidance in the making of an individual plan for completing the competence-based qualifications, to take notice of the students' interests and of the feedback they had received from their on-the-job training when choosing the environment for competence test, as well as to relieve their anxiousness concerning the actual test situation. After taking the test for competence-based qualification, it was important to support the students as they were planning their job-seeking. The study showed that when the learner's path is personalized, it supportsthe special learner's training and the process of competence-testing. The experiences also revealed that vocational teachers are able to support the learning of special/challenging students. Thisrequires vocational teachers' will to give individual guidance to the students.