Erityinen tuki ja ohjaus päättövaiheessa
Ikonen, Merja (2006)
Ikonen, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-390
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tarkoituksena on luoda käytäntö kuinkaohjata erityisen tuen tarpeessa olevia opiskelijoita Savon ammatti- ja aikuisopistossa tekniikka ja liikenteen sekä matkailu-, ravitsemis- ja talousalojen opintojen päättövaiheessa. Ammatillisen erityisopetuksen tehtävänä on luoda erityisen tuen tarpeessa olevalle opiskelijalle tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa ammatillinen tutkinto ja työllistyä, jatkaa opintoja koulutuksen jälkeen sekä saavuttaa mahdollisimman hyvä elämä . Ohjaus on jatkumo peruskoulusta ammatilliseenkoulutukseen. Ammatillisessa koulutuksessa ohjausta on ennen opintojen alkua, opintojen alkaessa, opiskelun aikana, opintojen päättövaiheessa ja jälkeen. Opiskelijan kokonaisvaltainen ohjaus on koko koulun yhteinen asia. Päättövaiheen ohjaus keskittyy pohdintaan, mitä minä teen ammatillisten koulutuksen jälkeen. Vaihtoehtoina ovat töihin, kouluun, oppisopimukseen, armeijaan ja ulkomaille meneminen, yrittäjäksi ryhtyminen, ammatin vaihto, perheen perustaminen, kotiin jääminenja? Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat tarvitsevat aikaa ja pitkän aikajänteen pohtiakseen mitä he tekevät ammatillisten koulutuksen jälkeen. Päätöksen tekoon tarvitaan luokkaohjausta, pienryhmäohjausta, henkilökohtaista ohjausta niinopiskelijan kuin hänen läheistenkin kanssa. The purpose of my Developmental project was to create a practice for counselling the students in need of special support during their graduation phase in the field of Technology and Transport in Savo Vocational College. The aim of vocational specialneeds education is to provide the students with special needs with equal opportunities to achieve a vocational qualification and be employed, continue with further education and live a fulfilling life. Counselling is a continuum from comprehensive school through vocational education and training. Vocational students can get counselling before the start of a study programme, at the beginning of studies, during studies, during the graduation phase and after graduation. All personnel in a vocational institute must be committed to the holistic counselling of a student. Counselling during graduation phase focuses on the question what the student will do after vocational education and training. The options are employment, further education, apprenticeship training, military service, employment abroad, entrepreneurship, changing the job, starting a family, staying at home and ? The student with special needs and support requires a long period of time to ponder on what to do after graduation. To make this decision, he/she will needclassroom counselling, small group counselling and personal counselling privately and with his/her family.