Maahanmuuttajataustaisten aikuisopiskelijoiden ammatillisten perusopintojen tukeminen
Paavola, Leena (2009-01-14)
Paavola, Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-01-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236942115-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236942115-6
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää Kaarinan sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksessa toteutettuja pedagogisia käytäntöjä maahanmuuttajien sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opetuksessa ja ohjauksessa. Opetushallitus myönsi oppilaitokselle vuonna 2008 avustusta maahanmuuttajien koulutuksen kehittämiseen. Tavoitteena oli suunnitella avustuksella tehtävät kehittämistoimenpiteet, toteuttaa ja arvioida niitä. Lisäksi tavoitteena oli luoda kehittämisideoita vuonna 2010 voimaan tulevaan uuteen opetussuunnitelmaan. Suunnitelma Opetushallituksen myöntämän rahoituksen käytöstä tehtiin keväällä 2008 ja toimenpiteet toteutettiin oppilaitoksessa syksyllä 2008. Oppilaitoksessa järjestettiin maahanmuuttajataustaisille sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittajille mahdollisuus lisäja tukiopetukseen Oppisopissa. Oppisopissa opiskelija sai ohjausta ammatilliselta opettajalta ja suomi toisena kielenä opettajalta. Opiskelijoille järjestettiin lukemisen ja kirjoittamisen tukiryhmä. Tuutorointia tehostettiin ja kiinnitettiin huomiota varhaiseen puuttumiseen opiskeluun liittyvissä ongelmissa. Ammattisanaston opiskelua edistettiin kokoamalla ammatillisten opintojen sanastoa etukäteen opiskelijalle. Lisäksi tehtiin opetusmateriaalia selkokielellä. Oppilaitoksessa järjestettiin lisäopetusta kaikille tutkinnon valinnaisen osan suorittajille tutkintotilaisuudesta. Avoimien ovien yhteydessä toteutettiin monikulttuurisuusnäyttely. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ja opettajien yhteisessä koulutuksessa keskusteltiin erityistuen tarpeesta opetuksessa. Kehittämisideoina tuotiin esille käytäntöjä oppimisvaikeuksien erottamiseen kielitaidon puutteesta, opiskelijavalinnan kehittämisestä ja työvaltaisen opiskelun käytöstä maahanmuuttajaopiskelijoilla.