Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Erityissuunnitelma - Metsäoppilaitos

Sulander, Simo (2007)

Avaa tiedosto
TMP.objres.514.pdf (107.1Kt)
Lataukset: 


Sulander, Simo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-523
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli laatia Metsäoppilaitokseen erityisopetussuunnitelma, joka toimisi erityisopetuksen käytännön työkaluna. Metsäoppilaitoksessa ei ole ennen kiinnitetty huomiota erityistä tukea tarvitseviin opiskelijoihin. Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ovat opiskelleet integroituna normaaleihin opetusryhmiin, myöskään mukautettuja arvosanoja ei heille ole pääsääntöisesti annettu. Erityisopiskelijoiden varhaisempi ohjaus "perustui linja-auto asemalle ohjaukseen "Lähdetkö pohjoiseen, vai etelään ". Todennäköisesti erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden keskeyttämismäärä oli suuri ja valmistumismäärä vähäinen. Metsäoppilaitoksen painopistealueeksi asetettiin erityisopetus vuodelle 2004. Jämsän seudun ammatillisen koulutuksen kuntayhtymässä oli ylimalkainen erityisopetussuunnitelma ja ainoa erityisopetuksen koulutuksen saanut opettaja oli ammattioppilaitoksen äidinkielenopettaja. Syksyllä 2003 erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrä "hyppäsi vasten kasvoja " ja opetuksen ongelmat oireilivat pahasti. Ehdotuksestani luokkajako pistettiin uusiksi ja perustettiin erityisryhmä, jossa oli HOJKS:sattuja opiskelijoita ja muita opiskeluvaikeuksia omaavia. Luin kaiken mahdollisen erityisopiskelusta ja tutustuin erityisopetusta koskeviin lakeihin ja asetuksiin, niiden pohjalta tein viisi sivuisen erityisopetusta koskevan suunnitelman. Koska halusin "satsata " erityistä tukea vaativiin opiskelijoihin, hain erityisopettajakoulutukseen, opiskelussa suunnitelman sisältö selkeytyi ja suunnitelma rakentui pikkuhiljaa. Erityisopetussuunnitelma on elävä suunnitelma, jonka täytyy muuttua ajan ja opiskelijoiden mukaan. Suurin ongelma on opettajien ( ei kaikkien ) muutosvastarinta. Erityisopiskelijoiden huomioiminen opiskelussa on pitkä tie, mutta se kannattaa. Tämä erityisopetussuunnitelma on koulukohtaisen opetussuunnitelman liite, jottase voidaan paremmin päivittää. Erityisopetuksen suunnitelma on vahvistettu ja se on nyt käytössä metsäoppilaitoksessa ja sen muunneltu versio myös Maa- ja Puutarhaoppilaitoksessa Jämsässä. Erityisopetus on vähentänyt poissaoloja ja lisännyt tutkinnon suorittaneiden määrää huomattavasti - keskeyttämis-% on alle viiden.
 
The target of the project was to draw up a special education plan for College of Forestry that would serve as a practical tool for special needs education. Earlier it had notbeen taken notice of students with special needs in College of forestry. Students with special needs had studied integrated into normal classes, and they had not normally been given adjusted grades. Guidance of students with special needs was earlier based on the principal "the busto the station " are you going to the northwards or southwards?' Probably the number of the students with special needs who discontinued college was big and the number of graduated ones small. Special needs education was defined as a main focus in the College of Forestry in the year 2004. There was a cursory special needs education plan in the Vocational Training Centre of Jämsä Region, and the only teacher with special needs education was a Finnish language teacher in Vocational College. In the autumn 2003 the number of students with special needs stroke in the faceand problems in teaching were very striking. Because of my proposal the classes were redivided and a special class was established for students individual educational plan for the studentswith other problems. I read all available material on special needs education and got familiar with the laws and statutes on the special needs education. On the basis of these I made a five-page-plan concerning special needs education. Because I wanted to invest in students withspecial needs, I applied for vocational special needs teacher education. During the studying process the contents of the plan became clearer and the plan was gradually progressed. Special needs education plan is a flexible plan that will have to be changed all the time and according to the needs of students. The biggest problem is teachers''(not all) resistance to chance. Considering students with special needs is a long way but a worthwhile one. This special needs education plan is an attachment of education plan relating to this colleges it will be able to the better updated. The plan has been validated and now it is use in College of Forestry and a modified version in the College of Agriculture and Horticulture. Special needs education has decreaced absences and substantially increased the number of graduated students. Discontinuance percent is less than 5 percent.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste