Oppimiskäsitys, motivaatio ja arviointi vapaan säestyksen opetuksessa
Lintukangas, Minna (2008-05-10)
Lintukangas, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219833031-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219833031-9
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selkeyttää Jyväskylän ammattikorkeakoulussa opetettavaa vapaa säestys D opintojaksoa siten, että se tukee kognitiivisen psykologian mukaista konstruktivistista käsitystä tiedosta ja oppimisesta ja auttaa opiskelijaa omaksumaan opetettavat asiat syväsuuntautuneesti. Hankkeessa suunniteltiin opintojakson sisältö yksityiskohtaisesti siten, että konstruktivistinen oppiminen toteutuu parhaalla mahdollisella tavalla. Opetettavien asioiden välillä pyrittiin löytämään yhteyksiä, ja toistamaan niitä useasta eri näkökulmasta opintojakson aikana. Näin ollen sirpaleinen tieto nivoutuu osaksi suurempaa kokonaisuutta. Oppimista tarkasteltiin myös kokemuksellisen oppimisen näkökulmasta, sillä se on vahvasti läsnä musiikin opettamisessa. Myös motivaation ja arvioinnin vaikutusta oppimiseen tutkittiin vapaa säestys opintojakson aikana. Motivaatio ja arviointi ovat tärkeässä osassa mm. siinä, millaista opiskelustrategiaa opiskelija alkaa toteuttaa. Olen opettanut vapaata säestystä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa vuodesta 2002 ja kehittämishankkeeni idea oli parantaa pedagogista ymmärrystä kyseisen opintojakson ohjaamisesta ja auttaa opiskelijoita saavuttamaan mahdollisimman hyviä oppimistuloksia sekä positiivinen asenne vapaaseen säestykseen.