Pedagogiset metodini : ollako vai eikö olla
Laukkanen, Matti (2009-05-18)
Laukkanen, Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-18
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1263991580-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1263991580-2
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin minkälaisia pedagogisia metodeja, opetusmenetelmiä pop/jazz-pianon soiton ja improvisoinnin opettajalle (tässä tapauksessa kirjoittaja) kehittyy pitkän uran aikana suomalaisessa musiikkioppilaitoksessa. Työ toteutettiin opettajan ja hänen entisen oppilaansa välillä käytynä keskusteluna. Tätä taustaa vasten reflektoitiin hänen opetusmetodejaan, ajatuksiaan opettamisesta, ja kuvattiin hänen kykyään niiden avulla kohdata erilaisia opetukseen liittyviä ilmiöitä. Huomattiin että metodeja on vaikea käsitellä erillisinä ilmiöinä ja irrottaa niitä kokonaisuudesta, jonka muodostavat opetustilanne, oppilaan (oppilaiden) ja opettajan persoonallisuus. Opettajuus nähtiin kokonaisvaltaisesti summana, jonka osatekijöihin pilkkominen muistuttaa lähinnä amputointia.