Näyttötutkinnon perusteiden kehittäminen : liikunnan ammattitutkinnon seuratoiminnan suuntautumisalalla
Lilli, Jorma (2007-06-06)
Lilli, Jorma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-06-06
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183617654-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183617654-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa esitellään liikunnan ammattitutkinnon seuratoiminnan suuntautumisalan tutkinnon perusteiden suunnitteluprosessia ja näyttötutkintojärjestelmää sekä liikunta-alan ammatillista koulutusjärjestelmää. Liikunnan ammattitutkinnon tutkintotoimikunta oli päättänyt esittää Opetushallitukselle muutoksia ja tarkennuksia vuonna 2004 voimaan tulleisiin tutkinnon perusteisiin. Toimikunta pyysi koulutuksen järjestäjiä yhteistyöhön suunnitteluprosessiin. Kaikille neljälle suuntautumisalalle pyydettiin eri tutkinnon järjestäjistä prosessin vetäjä. Samoihin aikoihin kun aloitin opettajakoulutuksen, minulle ehdotettiin seuratoiminnan suuntautumisalan työryhmän vetovastuuta. Tavoitteena oli saada marraskuulle 2005 esitys mahdollisista muutosehdotuksista tutkinnon perusteisiin. Kehityshankkeessa kuvataan uudet liikunnan ammattitutkinnon tutkinnon perusteiden ammattitaidon osoittamistavat ja näyttötehtävien suunnittelun vaiheet ja toimikunnan yhteisesti kaikille näyttöjen järjestäjille esittämät näyttötehtävät. Suunnitteluprosessin muutosehdotuksista suurin osa toteutui työryhmän esityksen mukaisesti. Suurimmat muutokset olivat tutkintotoimikunnan oman ehdotuksen mukaisia. Tutkinnon perusteita muutettiin suuntautumisaloista osaamisaloiksi. Kehityshankkeessa oli tavoitteena prosessin kuvaaminen ja oman ammattitaidon kehittymisen seuraaminen. Uskon työn avulla löytäneeni oman ammattiosaamiseni ydinkohdat opetuksen suunnitteluprosesseissa ja näyttöjen tehtävien suunnittelussa. Suunnittelutyö ja kehitystyö ovat olleet opettajana kehittymistä koko koulutuksen ajan, olen voinut hyödyntää opintojani tutkintojen kehittämisessä ja Kuortaneen urheiluopiston koulutusten suunnittelussa. Tämän työn myötä olen voinut kehittää osaamistani myös näyttötutkintojen asiantuntijana Kuortaneen urheiluopistolla. Omaa oppimisen arviointia on voinut tehdä työelämän puitteissa jatkuvasti.