Oma opettajuus koetuksella : kasvaminen opettajuuteen
Sorri-Kosola, Hanna (2009-05-26)
Sorri-Kosola, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-26
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1251189748-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1251189748-6
Tiivistelmä
Kasvaminen opettajuuteen ei tapahdu hetkessä. Se on ikuinen projekti, jota kasvatetaan ja kehitetään uusien ajatusten pohjalta. Kokeilunhalu, innostuneisuus ja moni muu positiivinen sana kuvaavat hyvän kasvun pohjaa opettajuuteen. Opettajuus on tänä päivänä haaste. Opettajan rooli on vuosikymmenten vaihtuessa muuttunut erittäin voimakkaasti. Behavioristinen oppimiskäsitys väistyy, ja tilalle tulee oppimiskäsityksiä, jotka ottavat eri tavalla huomioon arvot, tunteet ja toimintatavat otetaan huomioon eri tavalla. Niissä korostetaan yksilön vastuuta oppimisesta. Nämä ajatukset asettavat opettajalle uusia haasteita. Jokainen oppilas on ainutkertainen yksilö. Ydinkeskeinen opettaminen tarkoittaa oppilaan oppimisen ohjailua ja avustamista ottamalla huomioon oppilaan omat toimintamahdollisuudet ja kokemustaustat. Tavoitteena on auttaa oppilasta löytämään oma yksilöllinen oppimispolkunsa positiivisten osaamis- ja oppimiselämysten avulla. Opettajan suurin tehtävä onkin ohjata oppilasta oppimista edistäville reiteille, joita edeten oppilas itse löytää ja kokee oppimisen voimakkaat elämykset. Ei ”kaadeta” oppia niskaan, vaan luodaan oppimista tukeva ja ohjaava vuorovaikutus.