Erityisoppilaat musiikintunneilla
Kuosmanen, Annika (2009-04-22)
Kuosmanen, Annika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-04-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242387358-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242387358-0
Tiivistelmä
Useissa kouluissa integroidaan erityisoppilaat yleisopetukseen taito- ja taideaineissa.
Opinnäytetyö käsittelee tätä yhdistämistä musiikintuntien osalta. Työssä tarkastellaan
oppimisvaikeuksista kärsivien oppilaiden erityisopetuksen yleisiä periaatteita, samoin
henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelmaa. Käsitteet segregaatio, integraatio ja inkluusio selostetaan lyhyesti pääpainon ollessa integraatiossa. Tarkastelun
kohteena ovat myös integraation sosiaalinen puoli ja opettajan osuus siinä.
Tekijä tuo pääpiirteissään esille joitakin musiikin oppimista vaikeuttavia tekijöitä. Esimerkin
vuoksi tekijä esittelee joitakin omassa työssään kohtaamiaan erityisoppilaita, käy läpi heidän
vaikeuksiaan ja vahvuuksiaan sekä pohtii, miten voisi edesauttaa kunkin opiskelua ja oppimista.
Tekijä oli työssään kokenut riittämättömyyttä ja avuttomuutta erityisoppilaiden opetuksessa.
Opinnäytetyön aihepiiriin perehtyminen auttoi tekijää ymmärtämään, mitä seikkoja
erityisoppilaiden musiikinopetuksessa tulee huomioida.
Opinnäytetyö käsittelee tätä yhdistämistä musiikintuntien osalta. Työssä tarkastellaan
oppimisvaikeuksista kärsivien oppilaiden erityisopetuksen yleisiä periaatteita, samoin
henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelmaa. Käsitteet segregaatio, integraatio ja inkluusio selostetaan lyhyesti pääpainon ollessa integraatiossa. Tarkastelun
kohteena ovat myös integraation sosiaalinen puoli ja opettajan osuus siinä.
Tekijä tuo pääpiirteissään esille joitakin musiikin oppimista vaikeuttavia tekijöitä. Esimerkin
vuoksi tekijä esittelee joitakin omassa työssään kohtaamiaan erityisoppilaita, käy läpi heidän
vaikeuksiaan ja vahvuuksiaan sekä pohtii, miten voisi edesauttaa kunkin opiskelua ja oppimista.
Tekijä oli työssään kokenut riittämättömyyttä ja avuttomuutta erityisoppilaiden opetuksessa.
Opinnäytetyön aihepiiriin perehtyminen auttoi tekijää ymmärtämään, mitä seikkoja
erityisoppilaiden musiikinopetuksessa tulee huomioida.