Henkilökohtaistaminen yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinnossa
Määttä, Timo (2007-04-01)
Määttä, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-04-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1209460615-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1209460615-5
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa Kainuun Ammattiopiston yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinnon henkilökohtaistamisesta. Työssäni on käsitelty koulutuksen taustaa, tutkintoon hakeutumista ja tutkinnon suorittamista nuoriso sekä aikuispuolella. Työssäni käyn läpi erilaiset tutkintomuodot, niiden toimintaympäristöt sekä tutkintojen arviointi kriteerit. Henkilökohtaistamisen pedagogisena pyrkimyksenä on vastata ammattitaidon kehittämisen haasteisiin. Tässä tapauksessa se merkitsee uutta kehittämishankeraporttia ja sen yhdistämistä yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinnon rakentamiseen ja sen soveltamista opetukseen. Henkilökohtaistaminen toteutuu ohjausprosessissa, jossa opiskelijan tavoitteita, kokemuksia ja opiskelulle antamia merkityksiä yhdistetään työelämän vaatimuksiin, tutkintojen perusteisiin ja opetussuunnitelmaan. Henkilökohtaiset opetussuunnitelmat ja niiden käyttöönottaminen toimivat keinona opintojen joustotavoitteeseen. HOPSilla tarkoitetaan henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa. Se on opiskelijan työväline hänen omalla kehittymisen polullaan - oppimistoimintaa jäsentävä ja tukeva, ajassa muuttuva ja tarkentuva. .Henkilökohtaistaminen edellyttää opettajilta ryhmätyötä, jossa opettajat, opiskelijat ja työelämän edustajat yhdessä kantavat vastuun koulutuksen lopputuloksesta. Tästä voidaan käyttää termiä jaettu asiantuntijuus.