Prosessi-, ympäristö- ja laatujohtaminen osana ammattioppilaitoksessa annettavaa koulutusta - ongelmaperustainen, työelämälähtöinen opetussuunnitelma
Vähäsöyrinki, Hannu (2006)
Vähäsöyrinki, Hannu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-78
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-78
Tiivistelmä
Johtamisjärjestelmää valitessaan yritykset päätyvät yhä useammin prosessijohtamiseen. Perinteisestä työnjohtajajärjestelmästä luovutaan ja siirrytään tiimityöskentelyyn. Laatu- ja ympäristöasiat sekä työsuojelu ja -turvallisuus on tärkeää saada prosessijohtamisen myötä osaksi yritysten päivittäistä toimintaa, kaikki integroituina yhteen järjestelmään. Yritykset odottavat työntekijöiltä näiden asioiden hallintaa heitä palkatessaan. Järjestelmän käytännön toteuttamisessa on mukana yrityksen koko henkilökunta, kukin työntekijä oman työtehtävänsä osalta. Aihetta on käsitelty ammatillisen koulutuksen ja erityisesti sähköalan perustutkinnon näkökulmasta. Pääosin kehittämishankkeen sisältö on joko suoraan tai sovellettuna käytettävissä mille tahansa toimialalle. Ammatillisen koulutuksen sähköalan perustutkinnon opetussuunnitelmissa ympäristö-, laatu- ja prosessiohjauksesta on joitakin asioita kerrottu lyhyesti, hyvin yleisellä tasolla. Niihin liittyvät järjestelmät jäävät vähälle huomiolle. Ne ovat kuitenkin tärkeitä, koska ne toimivat työkaluina näiden toimintojen seuraamiselle ja jatkuvalle kehittämiselle. Näiden järjestelmien ja työkalujen esille nostaminen on yksi tämän kehittämishankkeen tarkoituksista. Jyväskylän ammattikorkeakouluun, ammatilliseen opettajakorkeakouluun laaditussa kehittämishankkeessa on kerrottu perusteista ja työkaluista ympäristö-, laatu- ja prosessiohjattuun toimintaan, itseohjautuvaan tiimityöskentelyyn ja oman toiminnan arviointiin. Kyseessä ovat perusteet, jotka jokaisen henkilön olisi hyvä tutkinnon suoritettuaan osata. Lisäksi on esimerkinomaisesti esitetty opetuksessa käytettäviä periaatteita. Nämä asiat osatessaan oppilailla on paremmat valmiudet heti työelämään siirtyessään ymmärtää ja hallita prosessiohjatussa organisaatiossa tarvittavat käsitteet ja toimintatavat sekä näiden järjestelmien tarkoitus. Koulutus antaaperustiedot ja -taidot sekä valmiuden oppia työssä, kokemuksen myötä. Tältä osin sopeutuminen työelämään helpottuu. Organizations select more often process management system with teamwork and give up traditional labour management. It is very important to get quality- and environmenttal subjects in addition health and safety at work as a part of daily activities in organizations with process management, these all integrated in the same system. Implementing these management systems all employees must participate, each accordinglyof her or his own work task. When employing workers organisations demand this kind of skills and common knowledge of these systems. Processing of this subject is made from vocational qualification and especially from department of electricity perspective. Mainly content of this development project report can directly put into practice on all branches and vocations. Some particles about environment-, quality- and process management, on very common level, are presented in the national curriculum of vocational qualification in electrical engineering. Very incompletely is told about management systems. However these are very important,because they act function, as tools, for controlling and continual improvement for functions. Raising these systems and tools is one of the goals for this development project. In this development project report is told about basis and tools for environment-, quality- and process management, initiative teamwork and evaluating of own action. At working life this basic information is expected from each after education for vocational qualification. In addition there are presented some examples for teaching principles. Knowing these subjects students have better readiness to understand and control concepts and modes of action needed in organizations. Thus they can immediately assume also the purpose of these systems when they move to working life. Education gives basic information and -skills and also readiness to learn at work through the experience. Adaptation to working life will be easier for this perspective.