Musiikkileikkikoulun käyneen lapsen valmiudet alkeisopetuksen tukena : esimerkkinä huilunsoiton alkeisopetus
Tervo, Anna-Leena (2009-01-05)
Tervo, Anna-Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-01-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236940827-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236940827-1
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella musiikkileikkikoulun käyneiden lasten valmiuksien hyödyntämistä alkeisopetuksessa. Tarkastelin erikseen musiikkileikkikoulun ja alkeisopetuksen toimintaa ja niiden eri työtapoja. Tarkastelun kohteena oli myös näiden kahden välinen kommunikointi ja sen hyöty. Työn on tarkoitus herättää opettajat ja opettajaksi opiskelevat ajattelemaan omaa opetustaan, työtapojaan ja materiaaliaan niin, että se palvelisi mahdollisimman hyvin pientä oppilasta. Tietoperustassa käsiteltiin musiikkileikkikoulun toimintatapoja musiikin sisällön oppimisen apuna ja musiikkileikkikoulusta saatavia valmiuksia sekä instrumentin alkeisopetusta yleisesti sekä huilunsoiton alkeisopetukseen keskittyen. Työn aineisto kerättiin kyselyllä kahdelta musiikkileikkikoulunopettajalta ja kahdelta huilunsoitonopettajalta. Kyselyjen vastauksissa tuli esille paljon hyödyllisiä keinoja musiikkileikkikoulun oppien hyödyntämisestä alkeisopetuksessa. Esille tulivat vahvasti myös toiveet musiikkileikkikoulun ja alkeisopetuksen paremmasta yhteistyöstä pienen soitonopiskelijan oppimisen tueksi. Tulosten perusteella musiikkileikkikoulusta on paljon hyötyä alkeisopetuksessa ja paremmalla yhteistyöllä lapsen musiikillista kehitystä olisi mahdollista parantaa entisestään.