Puualan artesaanin ammatillisten opintojen tarkastelua
Tikka, Jarmo (2007-05-14)
Tikka, Jarmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183453545-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183453545-8
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli muodostaa selkeä yleiskuva puualan artesaanin ammatillisista opinnoista. Kehittämishankkeen rungon muodostaa puualan artesaanin ammatillisten opintojen kurssisisältöjen yksityiskohtainen tarkastelu ja analysointi. Tarkastelun kohteena ovat Pohjois-Karjalan ammattiopiston sekä Oulun seudun ammattiopiston oppilaitoskohtaiset opetussuunnitelmat sekä Pohjois-Karjalan ammattiopiston toteutettu opetussuunnitelma harjoitustöineen. Kehittämishankeen toinen osa on ammatillista osaamistani kertaava kehittävä osio, jossa on oppilaita varten suunniteltuja liitosharjoituksia ja lyhyt perehtyminen CNC- koneen käytön perusteisiin. Kehittämishankkeessa olen tarkastellut opetussuunnitelman toteutuksen ja suunnitelmallisuuden merkitystä, opettajan pedagogisen roolin kehittymistä koulutuksen aikana, oppilaan ammattitaidon kehittymistä, ohjattujen harjoitustöiden tarkoituksenmukaisuutta ja sisältöä, käsi- ja taideteollisuusalan erityispiirteiden huomioonottamista opetuksessa ja koulutuksen vastaavuutta työelämään sekä työelämäyhteistyön merkitystä oppimisessa. Kehittämishanke oli erittäin hyödyllinen ajatellen omien ammatillisten näkemyksieni muokkautumista. Se on auttanut hahmottamaan puualan artesaanin ammatillisten opintojen sisältöä ja näkemään sen kehitystarpeita. Samalla se on toimiva kooste ammatillisista opinnoista omaa käyttöä ja edelleen kehittelyä varten, jota voin käyttää apuna aloittaessa työtäni puualan artesaanien opettajana. Tekemieni huomioiden perusteella olen sitä mieltä, että oppimisen alkuvaiheeseen tulisi kiinnittää erityistä huomiota. Oppimisen alkuvaiheessa oppilaat tulisi varustaa rikkaalla ja tarkoin harkitulla ”tietopääomalla” systemaattisen opetuksen kautta, joka toimii ideapankkina ja luovuuden lähteenä opiskelun edetessä. Oppilaille ei tulisi antaa liikaa luovuuteen perustuvia harjoituksia koulutuksen alkuvaiheessa, vaan siirtää ne myöhempään ajankohtaan, jolloin heillä on rikas ideapankki käytettävissään. Opetuksen loppupuolella pääpainon tulisi siirtyä opittujen tekniikoiden kertaamiseen, oppilaan oman luovuuden ja itsenäisen työskentelyn kehittämiseen sekä resurssien mukaan johonkin tiettyyn osa-alueeseen erikoistumiseen. Koulutuksen suunnittelussa tulisi kiinnittää huomiota siihen, että opitut työmenetelmät vastaavat työelämän tarpeita ja ovat luonteeltaan ammattimaisia. Yhteistyö työelämän ja kulttuuritahojen kanssa koulutuksen kehittämisessä lisää sekä koulutuksen realistisuutta että antaa uusia virikkeitä kaikille osapuolille.