Verkko-oppimisympäristön käyttöönottoprosessi
Vienola, Mikko; Leppänen, Pia (2006)
Vienola, Mikko
Leppänen, Pia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-70
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-70
Tiivistelmä
Tässä raportissa kuvataan uuden verkko-oppimisympäristön käyttöönottoprosessi, sekä valitaan prosessiin liittyvät ohjausmenetelmät. Työssä esitellään myös prosessin tueksi etsittyä ohjausteoriaa. Käyttöönottoprosessin suunnittelun tukena käytettiin kahta kyselyä, joiden tuloksia täydennettiin haastatteluilla. Ensimmäisellä kyselyllä selvitettiin verkkoympäristön ne ominaisuudet joihin ohjauksessa on keskityttävä sekä ohjattavien tavoitteet. Toisella kyselyllä pyrittiin selvittämään ohjattavien toivoma ohjaustapa. Työ osoitti, että ohjattavia on valmistettava etukäteen uuteen ympäristöön ja heille on annettava aikaa sopeutua tulevaan muutokseen. Työ osoitti myös, että vertaisohjaus koettiin miellyttäväksi uuden ympäristön omaksumistavaksi. Kun vertaisohjaus toteutettiin tavoitteellisen ohjauskes-kustelun vaiheiden mukaan, vertaisohjaus sai ryhtiä ja tulokset olivat hyvät. Työn tulos on, että vertaisohjaus toteutettuna tavoitteellisen keskustelun keinoin ja dialogin peri-aatteet mielessä pitäen, soveltuu hyvin uuden verkko-oppimisympäristön käyttöönottomenetel-mäksi. Tällaisen hankeen onnistuminen vaatii huolellista suunnittelua siten, että ohjattavien toi-veet huomioidaan ja ohjattavien tavoitteet ovat käyttöönoton lähtökohtana. This report describes the implementation of the new Moodle online learning environment. It also describes the choosing of the guidance methods. Two questionnaires were used to help the planning of the implementation programme. The re-sults were supported with interviews. The results of the first questionnaire showed the proper-ties of Moodle that should be concentrated on and the goals of the end-users. The second ques-tionnaire showed the preferred guidance method. The study showed that the end-users need time to prepare themselves for the change that the new learning environment brings along. It also showed that peer to peer guidance was consid-ered as a pleasant way to adopt the new environment. Peer to peer guidance followed the stages of goal-directed guidance discussion. The guidance was successful and the results were good. The results of the study show that peer to peer guidance is an efficient methodfor the imple-mentation of a new online learning environment. To ensure the success of the process, the prin-ciples of dialog need to be kept in mind, the programme must be planned carefully, and the ex-pectations and the goals of the end-users must be recognized.