Käsityksiä opettajuudesta : vertailussa opettajuus ammattikorkeakoulussa ja toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa
Talvitie, Taina (2007-05-22)
Talvitie, Taina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183449802-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183449802-4
Tiivistelmä
Kehittämishanke on henkilökohtainen kehittämistehtävä. Työn tarkoituksena oli syventää omaa oppimista ja opetusharjoitteluissa saatuja kokemuksia. Opetusharjoittelut tapahtuivat toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa sekä ammattikorkeakoulussa. Teemahaastattelujen avulla hankittiin spesifiä tietoa opettajuudesta. Kehittämishankkeen tärkeimmät tutkittavat aiheet olivat opettajuus toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa sekä opettajuus ammattikorkeakoulussa, opettajuuden haasteet eri kouluasteilla sekä opettajien opetustyön taustalla olevien ihmis- tiedon- oppimiskäsitysten erityispiirteet. Kehittämishankkeen teoriaosuudessa tarkastellaan ammatillisen opettajan osaamisalueita, opettajuutta ja opettajan tehtäviä. Teoriaosuudessa käsitellään ammattikorkeakoululakia sekä lakia ja asetusta ammatillisesta koulutuksesta opettajan tehtävien osalta. Lisäksi kerrotaan opiskelijoiden tarpeista ja kehitystasoista sekä opettajan työn taustalla olevista ihmis- tiedonoppimiskäsityksistä. Kehittämishanke kokoaa tietoa ammattikorkeakoulun opettajan ja toisen asteen ammatillisen opettajan työtehtävistä ja opettajuuden haasteista. Opettajan työ kahdella eri kouluasteella sisältää paljon samanlaisia elementtejä, mutta erojakin löytyy. Ammattikorkeakoulun opettajan työssä painottuvat asiantuntijuus, kehittämistyö ja tulevaisuuden ennakointi. Toisen asteen ammatillisen opettajan työssä painottuvat kasvatus ja erilaisten oppijoiden huomioiminen sekä työelämäsuhteet.