”Opetus parani kerta kerralta” : itsearviointia Esimiestyön käytännön opetusjaksolla
Ruhanen, Kerttu (2007-17-09)
Ruhanen, Kerttu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-17-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196168725-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196168725-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni liittyy itsearvioinnin kehittämiseen opetusharjoitusjaksolla 20.3–22.5.07 Jyväskylän ammattikorkeakoululla. Itsearviointi liittyy reflektiiviseen ajatteluun erityisesti pedagogisen ajattelunkehittämiseen. Opettaja pyrkii ymmärtämään opetustapahtuman todellisuutta paremmin ja omaa osuuttaan siinä. Itsearviointi on yksi työkalu, jolla voidaan yllä pitää korkeaa ammattitaitoa koko työuran ajan. Tämän kehittämishankkeen avulla tutkin, mitkä ovat ne tärkeimmät tekijät / elementit, joihin opiskelijoiden näkemyksen mukaan kysymys hyvästä opetustapahtumasta kytkeytyy Esimiestyön käytännön opetusjaksolla. Lähdemateriaalin muodostavat aiheeseen liittyvät tutkimukset ja kirjallisuus. Tutkimuksen empiirisen aineiston muodostavat kolme opiskelijoille tehtyä kyselyä. Koko kurssin arviointia koskeva kysely pohjautuu työn teoreettiseen viitekehykseen, joka muodostuu Hyvään opetustapahtumaan liittyvistä elementeistä: I Opiskelijan omatoiminta, II Opettajan toiminta, III Opetustilanne, IV Sosiaalinen vuorovaikutus, V Välinetekijät ja VI Opetustapahtuman kuvaus. Tutkimuksen kohteena ovat kurssille osallistuneet opiskelijat (39 kpl). Opiskelijoille tehdyn kyselyn vastausprosentti oli 79,4 % (27 vastaajaa). Tätä tutkimusta täydentävät kaksi opiskelijoille tehtyä kyselyä, joista toinen koski luento-opetusosuuttani ja toinen opiskelijoiden itseohjautuvaa ryhmätyöskentelyosuutta. Tutkimuksen tulokset: Opiskelijat pitivät IV Sosiaalista vuorovaikutusta kaikkein tärkeimpänä opetustapahtuman elementtinä. Tätä tuki myös itseohjautuvan ryhmätyöskentelyn korkeat arviointitulokset. Toiseksi tärkeimmäksi opiskelijat arvioivat II Opettajan toiminnan. Nykykäsitysten mukaan yhteistoiminnallinen oppiminen on yksi tärkeimmistä opetusmenetelmistä. Yhteistoiminnallisessa oppimisessa on kyse vuorovaikutuksellisesta oppimisprosessista, jossa voidaan harjoitella yhteistyötä, työhön sitoutumista, ongelmaratkaisutaitoja, ryhmätyötaitoja sekä oppia oppimistulosten saavuttamista jne. Yhteistoiminnallisessa oppimisessa opettajalla on selkeä rooli opetuksen ohjaajana. Kolmannelle sijalle arvioitiin VI Opetustapahtuman kuvaus (sisältö yms.), neljänneksi I Opiskelijan oma toiminta, viidenneksi III Opetustilanne ja kuudenneksi V Välinetekijät. Tulosten perusteella kehittämisen alueiksi nousivat: 1) Erilaiset oppijat ja oppilastuntemuksen syventäminen 2) Arvioinnin ja palautejärjestelmän kehittäminen 3) Opetuksen sisältöjen kehittäminen, jossa viestinnällä ja työssäjaksamisella / työhyvinvoinnilla tulisi olla enemmän sijaa.