Peliohjelmoijakoulutus Kajaanin Ammattikorkeakoulussa
Piirainen, Veli-Pekka (2006)
Piirainen, Veli-Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-111
Tiivistelmä
Tämä hanke lähti liikkeelle pääasiassa sen vuoksi, että Kajaanin ammattikorkeakoululla on tarve saada houkuteltua tasokkaita opiskelijoita opiskelemaan ohjelmointia ja toisaalta kovan tason peliohjelmoijien tarve Suomessa on kasvanut. Tietokonepeliteollisuus on noussut muutaman viime vuoden aikana yhdeksi suurimmista viihdeteollisuuden osa-alueista. Lisäksi tietokonepelien uusia käyttökohteita esiintyy mm. koulutuksen, viestinnän, markkinoinnin, terveydenhuollon ja sotilaallisella alalla. Vaikka suomalainen peliteollisuus on vielä melko pienimuotoista, on uusia peliyrityksiä viimeaikoina syntynyt useita. Pelialan koulutus Suomessa on vielä melko olematonta, mutta useat oppilaitokset ovat huomanneet tulevat trendit ja aloittaneet jonkinasteisen pelialan koulutuksen joko yksittäisten kurssien tai hieman laajempien opintokokonaisuuksien muodossa. Hankkeen tarkoituksena oli suunnitella Kajaanin ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelytradenomiopintoihin liittyvä peliohjelmoinnin erikoistumisopintojen kokonaisuus. Suunnittelu alkoi tutustumalla suomalaiseen tietokonepeliteollisuuteen sekä niiden tarpeisiin. Samalla kartoitettiin, millainen on tällä hetkellä alan koulutustarjonta Suomessa. Tavoitteena oli, että Kajaanin ammattikorkeakoulun peliohjelmoijakoulutuksesta tulee riittävän kattava ja alan tarpeita vastaava ja että se on helposti sovitettavissa tietojenkäsittelytradenomien normaaliin opetussuunnitelmaan. Lisäksi tavoitteena oli, että vaadittavan osaamisen tuottaminen ja ammatillisen kasvun tavoitteiden saavuttaminen onnistuu olemassa olevilla resursseilla ja opetushenkilökunnalla annetussa ajassa ja olemassa olevilla opiskelijamäärillä. Tämän vuoksi ainoa vaihtoehto tällä hetkellä on sisällyttää peliohjelmoinnin opintojaksot vaihtoehtoisiin ja valinnaisiin opintoihin. Peliohjelmointikoulutuksen opintojaksot vaativat opettajilta erikoisosaamista, minkä vuoksi suunnitellut kurssit tullaan alkuvaiheessa totetuttamaan ulkopuolisia kouluttajia apuna käyttäen. Kun opetushenkilökunta osallistuu näille opintojaksoille, saadaan heidän tietotaitonsa päivittymään riittävälle tasolle. Lisäksi yhteistyökumppaneina opintojaksojen suunnittelussa, laadinnassa, arvioinnissa ja totetuttamisessa tullaan käyttämään alan yrityksiä, oppilaitoksia sekä muita alan organisaatioita. This development projectstarted due to the need of Kajaani Polytechnic to attract qualified students tostudy programming. On the other hand the need of highly educated game programmers in Finland has grown. Computer game industry has lately risen to one of the biggest areas of the entertainment industry. Beside this, new usages of computer games exist for example in education, communication, marketing, health care and military areas. Although Finnish computer game industry is still very small, many new computer game companies have been founded lately. Also computer game education in Finland is still rather minor, but many educational institutes have noticed trends in the future and started some kind of computer game education in theform of single courses or a little more comprehensive studies. The purpose of this development project was to plan computer game programming studies in KajaaniPolytechnic. Planning started by getting familiar with the Finnish computer game industry and its needs. Also existing of the computer game education was examined. The target was, that the computer game education in Kajaani Polytechnic will be comprehensive enough to meet the requirements of the Finnish computer game industry and this eduction will suit together with existing study plan of the Degree Programme in Data Processing. Another target was, that teaching and reaching required level of the knowledge and skills will be reached using current resources and teaching staff in given time and with current amount of students. The only way to reach these targets at this moment was to include the studies of the computer game programming in current optional studies. Courses of computer game programming require special skills from the teachers and for that reason plannedcourses will be arranged at the beginning by using external instructors. When teaching staff take part in these courses, their skills will be updated to the required level. In addition to this, mentors like computer game companies, educational institutes and other organizations will be used in designing, planning, estimating and realizing these courses.