Puutekniikan opetuksen suunnittelu ja toteutus ongelmaperustaisen oppimisen periaatteella
Kuusela, Juuso; Väätäinen, Janne (2007-05-25)
Kuusela, Juuso
Väätäinen, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183448944-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183448944-5
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tutkittiin ongelmalähtöisen oppimisen käyttöä kahden eri ammattiaineen opetuksessa Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun puutekniikan koulutusohjelmassa. Työn tavoitteena oli selvittää, miten ongelmalähtöistä opetusta voitaisiin toteuttaa puutekniikan opetuksessa niin, että oppilaat eivät kokisi sitä liian raskaaksi ja niin että oppimistulokset olisivat parempia kuin perinteisessä luokkaopetuksessa. Tutkimus toteutettiin siten, että ensin pidetyssä opintojaksossa käytettyä ongelmalähtöisen oppimisen mallia kehitettiin opintojaksosta kerätyn palautteen ja opettajan omien havaintojen pohjalta. Näin saatua mallia käytettiin tämän jälkeen toisella opintojaksolla. Myös toisen opintojakson jälkeen kerättiin opiskelijoilta opintojaksopalaute. Kerätyn palautteen ja opettajan havaintojen pohjalta pohdittiin, miten ongelmalähtöinen oppiminen soveltuu puutekniikan opetukseen. Palautteen perusteella ongelmalähtöistä oppimista voidaan pitää jatkossakin yhtenä puutekniikan opetusmenetelmänä. Joitakin yksityiskohtia lukuun ottamatta myös samaa ongelmalähtöisen oppimisen mallia voidaan käyttää jatkossakin. Riittävän väljä aikataulu ja monipuolisen tiedonhankinnan mahdollistaminen ovat kuitenkin tärkeimpiä tekijöitä, joilla varmistetaan opiskelijoiden oppiminen ja mielenkiinnon ylläpitäminen ongelmalähtöistä oppimista kohtaan.