Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Voimaannuttavan käyttöteorian muodostaminenarvot puntarissa /

Jylänki, Virva. (2008-06-06)

 
Avaa tiedosto
jamk_1232962988_0.pdf (1.151Mt)
Lataukset: 


Jylänki, Virva.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-06
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232962988-0
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tarkasteltiin voimaannuttavan käyttöteorian muodostamista sekä opettajan että oppijan näkökulmasta. Työssä pohdittiin, mitä käyttöteoria, arvot, ihmis-, oppimis- ja tiedonkäsitys ovat sekä pyrittiin selvittämään, kuinka moniulotteinen käsite voimaantuminen käytännössä on. Työn tavoitteena oli tehdä oma käyttöteoria näkyväksi ja pohtia, kuinka sen avulla voi pitää yllä sekä opettajan että opiskelijan omavoimaisuutta. Voimaantuminen on sisäinen, henkilökohtainen ja sosiaalinen prosessi, joka lähtee ihmisestä itsestään; tällöin voimaa ei voi antaa toiselle. Vaikka toista ei voi voimannuttaa, oman käyttöteorian tiedostaminen auttaa kasvuprosessissa; tiedostetun käyttöteorian avulla yksilöä voidaan tukea hänen voimaantumisprosessissaan. Hankkeessa käytettiin tutkimusmenetelminä eksploratiivista, selittävää tutkimusotetta, mutta osittain myös toimintatutkimusta. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi käyttöteoria, joka auttaa opettajaa, opiskelijaa ja yksilöä yleensäkin löytämään hämärtyneen ihmisyytensä polun; voimaantumaan, saamaan oman tahtonsa takaisin ja pitämään itsensä voimaantuneena. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajaksi kasvaminen ja yksilön henkinen kasvu liittyvät kiinteästi toisiinsa. Keskeisimmät menetelmät voimaantumisen saavuttamiseksi ovat reflektointi ja avoin dialogi. Myös omalle itselle näkyviksi tehdyt arvot ovat tärkeitä. Voimaantumisprosessin tukemiseksi on tarpeellista lisätä luovien arvojen, elämysarvojen ja asennearvojen kokemistapoja ja -mahdollisuuksia esimerkiksi lisäämällä kulttuuriaineiden opetusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste