Voimaannuttavan käyttöteorian muodostaminenarvot puntarissa /
Jylänki, Virva. (2008-06-06)
Jylänki, Virva.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-06
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232962988-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232962988-0
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tarkasteltiin voimaannuttavan käyttöteorian muodostamista sekä opettajan että oppijan näkökulmasta. Työssä pohdittiin, mitä käyttöteoria, arvot, ihmis-, oppimis- ja tiedonkäsitys ovat sekä pyrittiin selvittämään, kuinka moniulotteinen käsite voimaantuminen käytännössä on. Työn tavoitteena oli tehdä oma käyttöteoria näkyväksi ja pohtia, kuinka sen avulla voi pitää yllä sekä opettajan että opiskelijan omavoimaisuutta. Voimaantuminen on sisäinen, henkilökohtainen ja sosiaalinen prosessi, joka lähtee ihmisestä itsestään; tällöin voimaa ei voi antaa toiselle. Vaikka toista ei voi voimannuttaa, oman käyttöteorian tiedostaminen auttaa kasvuprosessissa; tiedostetun käyttöteorian avulla yksilöä voidaan tukea hänen voimaantumisprosessissaan. Hankkeessa käytettiin tutkimusmenetelminä eksploratiivista, selittävää tutkimusotetta, mutta osittain myös toimintatutkimusta. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi käyttöteoria, joka auttaa opettajaa, opiskelijaa ja yksilöä yleensäkin löytämään hämärtyneen ihmisyytensä polun; voimaantumaan, saamaan oman tahtonsa takaisin ja pitämään itsensä voimaantuneena. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajaksi kasvaminen ja yksilön henkinen kasvu liittyvät kiinteästi toisiinsa. Keskeisimmät menetelmät voimaantumisen saavuttamiseksi ovat reflektointi ja avoin dialogi. Myös omalle itselle näkyviksi tehdyt arvot ovat tärkeitä. Voimaantumisprosessin tukemiseksi on tarpeellista lisätä luovien arvojen, elämysarvojen ja asennearvojen kokemistapoja ja -mahdollisuuksia esimerkiksi lisäämällä kulttuuriaineiden opetusta.