Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mikä tää on? : kasvien tunnistusta elämyspedagogiikan keinoin

Hämäläinen, Tiina (2008-12-03)

 
Avaa tiedosto
jamk_1235989029_3.pdf (114.0Kt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235989029-3
Tiivistelmä
Kasvien tunnistus on olennainen osa puutarhurin ammattitaitoa. Puutarhatalouden perustutkinnossa opiskelevien on kahden vuoden opintojensa aikana opittava tuntemaan noin 800 kasvia. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän kouluttajina on panostettava oppimisympäristöjen ja opetusmenetelmien kehittämiseen hyvien oppimistulosten saavuttamiseksi. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää elämyspedagogiikan käyttöä kasvien tunnistamisen opetusmenetelmänä. Hankkeen toteutuksessa keskityttiin talviasuisten kasvien tuntomerkkien opiskeluun. Opiskelijat kiersivät ryhmissä heille tehdyn tunnistusradan. Mikäli ajallinen ja matkallinen siirtymä tunnistettavien kasvien välillä oli pitkä, siirtymämatkalle oli mietitty tunnistettaviin kasveihin liittyviä tehtäviä. Näin myös rastien väliset siirtymät toimivat reflektioaikana. Yhteisellä loppukeskustelulla varmistimme että kaikki ovat tunnistaneet kasvit oikein ja osanneet vastata rastien välisiin kysymyksiin. Lisäksi keskustelimme siitä, miten opiskelijat kokivat tämäntyyppisen kasvien tunnistuskierroksen – mitä tunteita ja ajatuksia se heissä herätti. Opiskelijoiden palautteen sekä oman kokemukseni perusteella elämyspedagogiikka soveltuu hyvin käytettäväksi kasvien tunnistamisen opettamisessa puutarhatalouden perustutkinnossa. Opiskelijat kokivat, että pienessä ryhmässä kiertämällä tulee tarkemmin katsottua kasveja ja niiden tuntomerkkejä. Samoin rastien väliset tehtävät opiskelijat kokivat positiivisena asiana. Näillä perusteilla elämyspedagogiikka toimii mielestäni yhtenä hyvänä opetusmenetelmänä kasvien tunnistamisen opettamisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste