Yksi tenttikysymys kokonaisuuden opiskelun motivoinnissa : tapaus "Kotieläintuotannon järjestäminen"
Turunen, Mika (2009-01-04)
Turunen, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-01-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240233132-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240233132-3
Tiivistelmä
Toisen lukuvuoden keväällä agrologiopiskelijoilta aletaan vaatia todellisten laajojen ongelmien ratkaisua, mm. ”Kotieläintuotannon järjestäminen”-opintojaksolla (9op). Opiskelijoille pyritään luomaan kokonaiskuva kotieläintuotannon järjestämisestä tukien heitä yhdistelemään aiemmin opittua sekä uutta asiaa. Monet opiskelijat eivät ole oppineet toivotusti kokonaisuutta, eivätkä he ilmeisesti ole asettaneet kokonaisuuden hallintaa tavoitteeksikaan. Yksi tenttikysymys motivoi opiskelemaan yhtä asiaa, kuten yhtä kokonaisuutta. Tutkimuksen tavoitteeksi kiteytyi selvittää yhden tenttikysymyksen käyttö kotieläintuotannon järjestämisen kokonaisuuden opiskelun motivoinnissa ja opintojakson kehittämiskohteita etsittäessä. Yhden tenttikysymyksen tentin vaikutuksia selvitettiin v. 2007 opintojakson lopussa vakioopintojakso- kyselyllä sekä lisäkyselyin. Opiskelijoiden mielestä yhden tenttikysymyksen idea tuki opiskelua. Kysymyksen muoto olisi kuitenkin pitänyt tuoda avoimemmin esiin. Yksi tenttikysymys motivoi voimakkaasti kokonaisuuden opiskeluun, mutta opintojakson opetus ei opiskelijoiden mielestä muodostanut kokonaisuutta. Toisaalta monet pitivät useiden tiedonalojen kokonaisuuden oppimista hyvin hyödyllisenä. Opintojakson eri tiedonalojen opetusta tulisi entistä enemmän sitoa yhdeksi kokonaisuudeksi mm. harjoitustyön, opetusmateriaalin ja opettajien välisen yhteistyön avulla.