Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

[Maataloutta] oppimaan koulun ulkopuolelle : Seppälän koulun uudet oppimisympäristöt

Korhonen, Kaisu (2009-05-19)

 
Avaa tiedosto
jamk_1242734552_6.pdf (364.9Kt)
Lataukset: 


Korhonen, Kaisu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1242734552-6
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli hakea Kainuun ammattiopiston luonnonvara-alan koulutukseen uusia mahdollisuuksia. Oppilaitoksessa todettiin, että koulutilan resurssit eivät riitä tarpeeksi monipuolisen ja opiskelijoita kiinnostavan oppimistavan tarjoamiseen nimenomaan jatkuvasti kehittyvän maatalousteknologian alalta. Kehittämishanketta suunniteltaessa päätettiin hyödyntää ympäröivän maaseudun hyvää tuntemusta, sekä hakea yhteistyökumppaneita sieltä. Ohjaavana ajatuksena oli myös löytää oppilaitokselle toimintatapoja, jotka antaisivat lisäarvoa opiskelijoiden valitessa opiskelupaikkaansa. Työskentely toteutettiin kymmenen opiskelijan ryhmän kanssa. Kotieläinten hoidon –opintokokonaisuuden osana ryhmä lähti opettajansa kanssa työskentelemään muutamaksi päiväksi lähiympäristössä sijaitseville maatiloille, joilla oli uudempaa ja erilaista tekniikkaa, kuin koulutilalla. Ryhmä jaettiin kahteen osaan, jolloin kerralla yhteistyötilalla oli aina viisi opiskelijaa. Tilalla osallistuttiin navetan normaaleihin päivittäisiin töihin. Yrittäjät myös kertoivat omasta yrityksestään ja omista toimintaperiaatteistaan. Työpäivät yrityksessä onnistuivat hyvin. Viiden nuoren ryhmä oli sopivan kokoinen uuteen yritykseen vietäväksi. Ryhmä oli tekniikasta hyvin kiinnostunutta ja otti osaa yrityksen töihin hyvin oma-aloitteisesti. Keskustelu vierailujen jälkeen oli vilkasta. Yrittäjät suhtautuivat ryhmän tuloon tilalle myönteisesti. He olivat innokkaita kertomaan yrityksestään ja opastamaan nuoria navetan töissä. Oppilaitoksessa järjestelyt ryhmän jakamisessa kahteen osaan, sekä päiväruokailun käytännön järjestelyt eväsperiaatteella onnistuivat hyvin. Ammatillisessa koulutuksessa oppilaitos ei pysty tarjoamaan opiskelijoille kaikkea alan tekniikkaa. Myös työssäoppimispaikat voivat valikoitua opiskelijan omien mielenkiinnon mukaan yksipuolisesti. Kokeilumme osoitti, että meneminen yrityksiin on mahdollista. Kokeilu osoitti myös, että yrittäjien suhtautuminen on myönteistä, kun ajankohta valitaan yhdessä heidän kanssaan. Jatkossa tulemme kehittämään yritysten kanssa järjestelmällistä yhteistyötä opetuksessa ja opetuksen suunnittelussa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste