Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lahjakkaasti : soitonopettaja lahjakkaan nuoren aikuisen tukijana ja ymmärtäjänä

Kukkonen, Eeva (2006-11-27)

 
Avaa tiedosto
jamk_1210223449_6.pdf (146.3Kt)
Lataukset: 


Kukkonen, Eeva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006-11-27
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210223449-6
Tiivistelmä
Tavoitteena oli omien kokemuksien ja lahjakkuutta sekä nuorisoa käsittelevän kirjallisuuden pohjalta perehtyä soitonopettajan merkitykseen lahjakkaan nuoren aikuisen tukijana ja ohjaajana. Tavoitteena oli myös esitellä lahjakkuudesta mahdollisesti seuraavia ongelmia ja miettiä, miten ne voidaan havaita ja miten niitä voidaan ehkäistä. Perehdyin lahjakkuuskäsitteeseen erilaisten lahjakkuusmallien avulla ja niistä muutamia esittelemällä. Käsittelin myös joitakin lahjakkuudesta seuraavia ongelmia, joista mielenterveysongelmat, masennus, syömishäiriöt ja ahdistus nousivat suurimmiksi. Näiden ongelmien suurimmat ja todennäköisimmät syyt olivat ympäristön odotukset ja niiden aiheuttamat paineet sekä niiden ja nuoren omien odotusten väliset ristiriidat. Selvisi, että opettaja voi tunnistaa lahjakkuuden ja siitä mahdollisesti aiheutuvat ongelmat tarkkailemalla oppilastaan. Ongelmista viestii muutos esimerkiksi nuoren motivaatiossa tai ulkonäossä. Soitonopettajan mahdollisuudeksi selvisi omalta osaltaan ehkäistä näitä ongelmia mm. vaikuttamalla nuoren psykososiaalisten tarpeiden toteuttamiseen, motivoimalla, luomalla turvallinen soittotuntiilmapiiri sekä vähentämällä nuoreen kohdistuvia paineita ja odotuksia. Selvisi myös perfektionismin vähentämisen edesauttavan paineiden lieventämisessä ja ongelmien ehkäisyssä. Kävi ilmi, että opettaja ei voi poistaa lahjakkaan nuoren mahdollisia ongelmia, jotka saattavat tarvita jopa asiantuntijahoitoa, mutta hän voi auttaa nuorta ehkäisemään niitä sekä tukea oppilastaan lahjakkuutensa kehittämisessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste