Alle yksivuotiaiden kehityksen tukeminen varhaisijän musiikkikasvatuksen keinoin
Wilkinson, Emmi. (2007-12-18)
Wilkinson, Emmi.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-18
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233054882-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233054882-5
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tarkastella varhaisiän musiikkikasvatuksen merkitystä alle yksivuotiaiden kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta. Tarkastelun näkökulmat oli valittu musiikkileikkikoulun tavoitteiden ja työtapojen pohjalta. Työssä pyrittiin selvittämään myös vauvojen harrastuksien tavoitteellista tarkoitusperää ja löytämään uusia työtapoja vauvamuskariin. Tutkimuksessa yhdisteltiin tuoretta ja vanhempaa tietoa ja sovellettiin niitä käytäntöön. Työn tarkoituksena oli avartaa vanhempien käsityksiä varhaisiän musiikkikasvatuksesta kannustaen vanhempia yhteiseen musiikin harrastamiseen lastensa kanssa. Tutkimuksessa käytettiin niin sanottua teoreettista menetelmää. Tietoperustassa käsiteltiin vauvan kasvua ja kehitystä psykomotorisen, kognitiivisen, sosiaalis-emotionaalisen ja musiikillisen kehityksen osa-alueiden pohjalta. Tutkimusta havainnollistettiin esimerkeillä, jotka liittyivät tietyn osaalueen kehittämiseen vauvamuskarin työtapoja käyttäen. Tutkimuksen toteutusosassa pohdittiin keinoja, joilla kehityksen osa-alueita voidaan tukea varhaisiän musiikkikasvatuksessa ja vauvojen harrastuksissa. Lisäksi perehdyttiin syvemmin alle yksivuotiaiden musiikkikasvatuksen tavoitteisiin ja työtapoihin, esimerkkinä toimiva vauvamuskarin rakenne. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että varhaisiän musiikkikasvatus tukee laajasti alle yksivuotiaan kaikkia kehityksen osa-alueita kokonaisvaltaisesti. Varhaisiän musiikkikasvatus tarjoaa vauvoille kaikkien aistien kautta koettavia virikkeitä ja vahvistaa perusturvallisuuden ja perusluottamuksen syntymistä sekä minäkäsityksen muodostumista. Lisäksi musiikkikasvatus tarjoaa vauvalle positiivisia elämyksiä taiteen parissa.