Pedagogisten opintojen vaikutus soitonopettajana kehittymiseen
Tirkkonen, Tiina (2008-11-21)
Tirkkonen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235650811-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235650811-5
Tiivistelmä
Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä pohditaan, kuinka pianonsoitonopettajan pedagoginen ajattelu ja ammattitaito muusikkona kehittyivät koulutuksen aikana. Tähän vaikuttivat sekä pedagogiset opinnot että opinnäyteproduktion valmistelu. Produktion edetessä tekijä joutui pohtimaan useita asioita, joita oppilaat kohtaavat opiskellessaan pianonsoittoa. Työssä käydään läpi harjoitteluun ja esiintymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tekijä pohtii, kuinka opinnot vaikuttivat opettajan arviointikykyihin. Tämän prosessin yhteydessä tekijä huomasi myös, kuinka tärkeitä pedagogiset opinnot ovat käytännön kannalta. Tekijä oppi reflektoimaan omaa toimintaansa ja ymmärsi, että opetuksen pitää olla oppilaslähtöistä. Työssä pohditaan, millä tavoin opettaja voi vaikuttaa oppilaiden motivaatioon kannustavasti ja oppilasta tukien. Tekijä pohti myös, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan omaan motivoitumiseen ja työssä jaksamiseen.Työssä kuvataan, miten oppilaitoksen opetussuunnitelmilla ja yleisillä asenteilla voi vaikuttaa oppilaiden ja opettajien viihtyvyyteen