Askel eteenpäin : informaatiolukutaidon opetusyhteistyön kehittäminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa
Latva-Reinikka, Anu (2008-04-04)
Latva-Reinikka, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1208846473-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1208846473-1
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli yhteistyön luominen ja yhteistyömallien kehittäminen informaatioluku-taidon opettamiseen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Hankkeeseen lähti opettajia sosiaali- ja terveys-alalta. Hanke aloitettiin yhteispalavereilla ja tietoa hankkeen onnistumisesta kerättiin kyselyillä. Sekä opettajat että informaatikot pitivät yhteistyötä onnistuneena ja yhteistyölle toivottiin jatkoa. Opiskelijat olivat motivoituneita ja hankkeen aikana huomattiin, että opiskelijat osaavat hakea ja he löytävät tietoa. Tiedonlähteiden laatu parani, koska aiheet olivat rajattuja ja keskityttiin tieteellisen tiedon hakemiseen. Opiskelijoiden tiedonkäyttötaitoihin liittyvää kehittämistyötä on vielä paljon edessä. Tiedon prosessointi, kirjoittaminen, tiedon hyödyntäminen ja ymmärtäminen ovat monella opiskelijalla vielä puolitiessä. Hankkeen aikana saatujen kokemusten mukaan opiskelijalla on oltava tarpeeksi haastava tiedontarve ennen tiedonhankintatuntien alkamista. Opiskelijoiden oppimismotivaatio on huomattavasti parempi, kun tietoa haetaan oikeaan tiedontarpeeseen. Aikataulutuksessa, ajoituksessa, yhteisarvioinneissa ja –palautteessa koettiin vielä kehittämiskohteita.