Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jatko-opintojen ohjaushyviä ohjauskäytänteitä jatko-opintojen ohjaajille /

Pasonen-Seppänen, Sanna. (2008-08-07)

Avaa tiedosto
jamk_1233060109_4.pdf (549.0Kt)
Lataukset: 


Pasonen-Seppänen, Sanna.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-08-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233060109-4
Tiivistelmä
Tutkimus ja viimeisimpään tutkimustietoon perustuva opetus ovat yliopistojen keskeisimmät tehtävät. Suurimman osan yliopistoissa tehtävästä tutkimuksesta tekevät tohtorikoulutettavat omissa väitöskirjaprojekteissaan. Tohtorikoulutettavat vievät tiedettä eteenpäin Suomessa ja juuri heidän tutkimustulostensa ja valmistuvien väitöskirjojen (tutkintojen) perusteella yliopistot saavat ulkopuolista rahoitusta. Tohtorikoulutettavien työhyvinvointi ja sen myötä tuloksellisuus vaikuttavat hyvin laajasti koko akateemiseen yhteisöön. Opetusministeriö teetti vuonna 2005 tutkimuksen suomalaisesta tohtorikoulutuksesta, jossa selvitettiin jatko-opiskelijoiden kokemuksia ja arvioita koulutuksestaan. Tässä tutkimuksessa selvisi, että tohtorikoulutettavat ovat tyytyväisiä saamaansa jatkokoulutukseen mutta kokevat suuria puutteita jatko-opintojen perehdyttämisessä, ohjauksessa ja mentoroinnissa. Suuri osa koki, ettei ohjaaja ollut osoittanut mielenkiintoa heidän jatko-opintojaan kohtaan ja keskustellut heidän kanssa tutkimukseen liittyvistä asioista. Nämä ongelmat ohjauksessa hidastivat väitöskirjatutkimuksen etenemistä. Tämän kehittämishankkeen tavoitteena on käsitellä jatko-opintojen ohjausprosessia. Hankkeessa kartoitetaan jatko-opintoihin ja niiden ohjaamiseen liittyviä asioita sekä pyritään löytämään ohjausprosessista kriittisiä kohtia, joissa ohjauksen tarve korostuu jotta tohtorikoulutettava saisi tarvitsemaansa tukea väitöskirjatyössään ja ammatillisessa kehittymisessään. Työssä kuvataan jatko-opintojen ohjaamiseen ohjauskäytänteitä, joissa otetaan huomioon opiskelun ohjaus, urasuunnittelun ohjaus ja persoonallisen kasvun tukeminen. On kuitenkin muistettava, että ohjaustyö on aina opiskelijalähtöistä, joten yhtä ainutta oikeaa ohjausmallia ei ole olemassa, sillä jokainen opiskelija on erilainen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste