DfA-datanomi - digitaalisesti esteettömän sisällöntuotannon opetussuunnitelma
Pohjolainen, Jarmo (2006)
Pohjolainen, Jarmo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-244
Tiivistelmä
Tavoitteena oli kehittäädigitaalisesti esteettömän sisällöntuotannon opetussuunnitelma - DfA-datanomi. DfA tarkoittaa Design for All ja sen voi suomentaa digitaalisesti esteettömäksi. Digitaalinen esteettömyys tarkoittaa sitä, että kaikki internetissä olevat palvelut ovat myös eri erityisryhmien käytettävissä. Erityisryhmiin kuuluvat sellaiset henkilöt, joilla vamma, sairaus, toimintakyvyn heikentyminen tai sosiaalinentilanne tuovat esteitä ja rajoituksia palveluiden käyttämiseen. Erityisryhmiä ovat mm. liikuntaesteiset jotka eivät voi käyttää hiirtä, eriasteiset näkövammaiset ja vanhukset. Työ toteutettiin tiiviissä yhteistyössä yritysten ja Suomen DfA-verkoston kanssa. Pääyhteistyökumppani oli Avence Digital Oy. Pieksämäen ammattiopistossa aloitettiin aiheeseen liittyvä koulutus vuoden 2005 syksyllä. Opetussuunnitelmaa tehtiin samaan aikaan koulutuksen pilottivaiheen kanssa. Opetussuunnitelman kehitystyö aloitettiin syksyllä 2005 ja perusversio oli valmiina keväällä 2006. Tavoitteena oli käyttää jotain olemassa olevaa tutkintoa koulutuksen pohjana eikä lähteä tekemään kokonaan uutta tutkintoa. Opetussuunnitelman pohjana käytettiin tietojenkäsittelyn perustutkinnon informaatioteknologiapalvelujen ja markkinoinnin koulutusohjelman digitaalisen viestinnän suuntautumista. Se sopi parhaitenolemassa olevista koulutuksista tarkoitukseen ja sen opintokokonaisuuksien painottamisella ja valinnaisia käyttämällä saatiin haluttu lopputulos aikaiseksi. Kehitystyön tuloksena huomattiin että näin alussa kannattaa keskittyä koulun opetussuunnitelmasta vain tutkintokohtaiseen osaan ja siinäkin vain ammatillisiin ja ammatillisiin valinnaisiin opintoihin. Näin ollen opetussuunnitelmaan tuli niihin kohtiin digitaaliseen esteettömyyteen liittyvät painotukset ja kurssit. Myös valtakunnallisen perusteen vaatimukset piti edelleen säilyttää jotta pysytään kyseisessä tutkinnossa. Tulevaisuudessa opetussuunnitelmaa kehitetään jatkuvasti. Lisähuomiota kaipaa mm. opintojaksojen arviointiin, opiskelijoiden itsearviointiin, työssäoppimiseen ja näyttöihin liittyvät asiat. Main goal was to make new school-specific curriculum into Vocational Qualification in Business Information Technology based on Design For All studies. Design For All (DfA) means that all people, also special groups, can achieve the services in the internet. Special groups are for example people with various disabilities or some other reasons why they have limitations to reach out the digital services. We can also talk about e-Accessibility, which means that all citizens have the right to benefit from new opportunities that the information society offers. Accessibility problems can also be created by specific environment orsocial conditions. Digital impartiality is a model where the availability and applicability of digital communication media is based on the requirements of people with special needs. Compliance with the DfA principle is the precondition fordigital impartiality. The curriculum was made in co-operation with companies (main partner is Avence Digital Oy) and The Finnish Design for All (DfA) network. The education started in August 2005. The curriculum was made during the education and it was ready atspring 2006. We use the existing qualification and made the changes into it. The base qualification was Vocational Qualification in Business Information Technology. The Study Programme was Information Technology Services and Marketing and there it's study module digital communication. That existing curriculum was the best starting point because we reach out the goal with minor changes and underlines to the design for all principles. These underlines were made in the vocational studies and in the optional studies. We also have to fill the requirements of the national curriculum so that we can reach out the diploma. In the future the main development of this curriculum will be happen in the assessment of the studies, students self-assessment, on-the-job learning and the vocational skills demonstration.