Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kotitalouden kädentaitojen opettaminen näkövammaisille

Niemelä, Paula (2007-11-08)

 
Avaa tiedosto
jamk_1197290809_0.pdf (405.3Kt)
Lataukset: 


Niemelä, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-08
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197290809-0
Tiivistelmä
Kvalitatiivisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli kartoittaa, miten näkövammaisille opetetaan kotitalouden kädentaitoja näkövammaisten erityisoppilaitoksissa ja miten näkövammaiset kokevat saamansa opetuksen. Kartoittavan tutkimuksen tavoitteena oli saada yleiskuva näkövammaisten kotitalouden opetuksesta ja selvittää mahdollinen lisätutkimustarve. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Arlainstituutin kotitaloudenopettajalle ja hänen välittämänään viidelle hänen opiskelijalleen lähetetyllä kyselyllä. Lisäksi tutustuttiin kotitalouden 10-luokan opetukseen, apuvälineisiin ja kotitalouden opetustilaan Jyväskylän näkövammaisten koululla. Tutkimuksessa haastateltiin myös kahta näkövammaista henkilöä, jotka olivat opiskelleet näkövammaisten erityisoppilaitoksessa kotitaloutta 1960- ja 1970-luvuilla. Tuloksista kävi selville, että opetuksen suunnittelun lähtökohtana tulee kartoittaa ensin näkövammaisten opiskelijoiden yksilölliset tarpeet. Opetuksessa otetaan huomioon näkövamman tuomat mahdollisuudet ja rajoitukset. Ruoanvalmistuksessa tutustutaan ohjeeseen, raaka-aineisiin ja valmistustapaan, näkövamman haitta-aste huomioon ottaen. Reseptit valitaan sen mukaan, mitkä ruoat voi valmistaa kerralla joko uunissa tai kattilassa. Todettiin lisäksi, että vaikka näkövammaisten opetukseen ja kotitalouden hoitoon on olemassa runsaasti apuvälineitä, tärkeintä kotitalousopetuksessa on saada omakohtainen tuntuma ruoka-aineisiin ja ruoanvalmistusvälineisiin, jottei työskentely olisi riippuvaista apuvälineistä. Tuloksista kävi myös selville, että näkövammaiset opiskelijat olivat erittäin motivoituneita opiskelemaan kotitaloutta ja pitivät sitä omassa elämässään selviytymisen kannalta tärkeänä. Tutkimuksessa pystyttiin toteamaan, että kotitalouden kädentaidoilla on merkitystä myös näkövammaisen ruokavalion terveellisyyteen ja monipuolisuuteen. Lisätutkimuksen aiheena voisi olla näkövammaisten tämänhetkisen kotitalousopetuksen määrän riittävyyden selvittäminen ja kuinka paljon kotitalouden kädentaidoilla on vaikutusta näkövammaisten elämänlaatuun. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että kotitalouden kädentaitojen hallinta on näkövammaisille tärkeää, koska se auttaa heitä selviämään omatoimisemmin omassa elämässään.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste