Siivotaan verkossa : verkkopedagogiikkaa puhdistuspalvelualalla Kainuussa
Uppa, Aino (2009-04-21)
Uppa, Aino
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-04-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245739052-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245739052-6
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tarkoituksena oli olla alkusysäys verkko-opetuksen ja –opiskelun kehittämiselle puhdistuspalvelualalla - siirtää kainuulainen puhdistuspalvelualan koulutus uudelle aikakaudelle. Henkilökohtaisena tavoitteenani oli tutustua verkko-opetukseen ja –opiskeluun pedagogisten mallien ja käytännön kokeilun kautta. Tavoitteena oli myös tuottaa opetusmateriaalia verkkoon alalle valmentavaa koulutusta, perustutkintoa ja ammattitutkintoa varten. Käsittelen raportissani puhdistuspalvelualan ammatillista osaamista sekä opiskelijan että opettajan näkökulmasta, elinikäistä oppimista ja verkkopedagogiikkaa. Erilaisia verkkopedagogisia malleja tutkiessani päädyin tutkimaan aktivoivaa opetusta ja Case -pohjaista oppimista ja kognitiivista oppipoikamallia (scaffolding-menetelmä) ja niiden soveltamista puhdistuspalvelualalle. Kokeilin verkko-opetusta sähköpostia ja Breeze -ohjelmaa yhdistämällä puhdistuspalvelualalle valmentavassa koulutuksessa 11 opiskelijan ryhmässä. Osalla opiskelijoista ei ollut vielä juurikaan tietotekniikan käyttökokemusta, mutta siitä huolimatta kokeilu sai hyvän vastaanoton ja se onnistui kokonaisuudessaan hyvin. Ongelmia aiheutti lähinnä yhden opiskelijan kotikoneen verkkoyhteyden toiminnan epävarmuus, joka aiheutti sen, ettei opiskelija voinut osallistua Breeze – istuntoihin. Verkko-opetus ja –opiskelu ovat aihealueina on laajoja. Niiden toteuttamiseksi on olemassa useita eri kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja. Puhdistuspalvelualalle jäi vielä paljon opiskeltavaa, omaksuttavaa ja kehitettävää jatkossakin.