Pedagogisen käytettävyyden merkitys verkko-oppimisympäristössä
Tuhkanen, Heli (2008-04-22)
Tuhkanen, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210151847-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210151847-8
Tiivistelmä
Verkko-opetus tulee tulevaisuudessa lisääntymään ja samalla sen merkitys tulee kasvamaan. Verkko-opetuksessa tulee huomioida myös se, että oppiminen on asynkronista eli se ei ole sidottua aikaan, paikkaan tai välineisiin. Työni tavoitteena oli selvittää, mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun tehdään pedagogisesti käytettävää oppimateriaalia verkko-oppimisympäristöön ja mitä pedagoginen käytettävyys tarkoittaa. Toteutin kehittämishankkeeni niin, että ensin etsin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Sitten perehdyin tähän kirjallisuuteen ja lopuksi pohdin, mitä tämä tarkoittaa käytännössä oman työni kannalta. Voisi sanoa niin, että toimin tutkivana opettajana. Kehittämishankkeeni tuloksena on se, että verkko-opetusta on kehitettävä enemmän vuorovaikutuksen suuntaan ja pedagogiseen käytettävyyteen sekä helppokäyttöisyyteen tulee kiinnittää huomiota entistä enemmän. Lyhyesti sanottuna kehittämishankkeeni johtopäätöksenä on se, että mitä enemmän opetus painottuu verkkoon, sitä tärkeämmäksi pedagoginen käytettävyys nousee. Pedagogisen käytettävyyden puitteissa tulee kiinnittää paljon huomiota opiskelijoiden vuorovaikutus- ja opiskelutaitoihin sekä opiskelijoiden ohjaamiseen ja tukemiseen.