Savonia Business ja nykyaikaiset oppimisympäristöt
Iire, Antti (2008-02-15)
Iire, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205822165-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205822165-9
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli antaa ohjeita ja suosituksia Savonia-ammattikorkeakoulun Savonia Business-tulosalueelle siitä, miten oppimisympäristöt pitäisi suunnitella, että ne palvelisivat tradenomiopiskelijoiden oppimista mahdollisimman hyvin. Savonia-ammattikorkeakoulun kuntayhtymä rakennuttanee lähivuosina kokonaan uuden oppilaitosrakennuksen, ja siihen sijoittuu mm. Savonia Business. Työ keskittyi nykyaikaisten oppimisympäristöjen fyysisiin elementteihin itse oppilaitosrakennuksen suunnitteluun sekä kalusteiden ja välineiden käyttöön ja muunneltavuuteen. Työ toteutettiin laadullista menetelmää käyttäen. Työn aineistona toimivat erilaiset sähköiset ja kirjalliset julkaisut, kirjat, opinnäytetyöt ja artikkelit. Työ osoitti, että ammattikorkeakoulun oppimiskäsityksiä ja käytännön toimintaa leimaavat yhä voimakkaammin työelämäyhteistyö sekä oppilaitoksen ulkopuolisen toimintaympäristön kanssa käytävä vuoropuhelu. Ammattikorkeakoulupedagogiikassa voimistuu ratkaisukeskeisyys ongelmakeskeisyyden korvaajana, aikuisopiskelijoiden mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet muokkaavat opetusta ja oppimiskäsityksiä ja situationaalinen oppimiskäsitys vahvistuu. Ammattikorkeakouluissa korostuvat erityisesti projektioppiminen, kansainvälisyys ja verkkooppiminen, joten näiden oppimisympäristöjen tulee olla kunnossa. Koulurakennusta suunniteltaessa olennaisinta on se, että oppimista tapahtuu koko ympäristössä, ei pelkästään opetustiloissa. Työn perusteella tehtiin seuraavat suositukset. Uusien tilojen joustavuuden ja muunneltavuuden tulee olla huippuluokkaa. Rakennuksen tulee olla myös rakennusteknisesti muuntojoustava. Perinteisiä luokkahuoneita ei juuri tule rakentaa, vaan lähes kaikkien opetustilojen tulee joustaa erilaisin seinä-, kaluste- ja äänieristysratkaisuin. Projektioppiminen vaatii erilaisten pienryhmien työtilojen määrän lisääntymistä, ja yhä useammin projektien pienryhmien työskentelyyn osallistuu oppilaitoksen ulkopuolisia henkilöitä. Tällaiset henkilöt pitää ottaa tilojen suunnittelussa huomioon nykyistä paremmin. Myös opettajayhteisön ja koko oppilaitoksen toimintakulttuurin kehittyminen yhteisölliseen suuntaan lisää erilaisten pienryhmä- ja neuvottelutilojen tarvetta. Myös verkko-oppiminen vaatii paitsi tietoverkko- ja tietokonekapasiteettia myös joustavasti muuntuvia tiloja.