Lumottu metsä : alkeisbalettiesityksen valmistaminen käyttäen konstruktivistista työtapaa
Nirhamo, Mia (2007-10-22)
Nirhamo, Mia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-10-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219051126-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219051126-3
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee esityksen valmistamista 6-8-vuotialle alkeisbaletin oppilaille. Valitsin lähestymistavaksi nk. konstruktivistisen työtavan käytön, joka pohjautuu taiteen perusopetuksen klassisen baletin tavoitteisiin, luovaan prosessityöskentelyyn, konstruktivistiseen tietoteorian ajatuksiin, ja ottaa huomioon 6-8-vuotiaiden kasvun ja kehityksen vaiheet. Halusin tutkia miten työtavan käyttäminen vaikuttaa esityksen taiteelliseen lopputulokseen ja klassisen baletin oppimiseen. Konstruktivistisen työtavan käyttö antaa oppilaille tilaa olla aktiivisia ja vaikuttaa esityksen koreografiaan ja ulkoisiin seikkoihin. Oppilailla on mahdollisuus oppia ymmärtämään esityksen luomisen kaarta, prosessityöskentelyä, joka johtaa valmiiseen esitykseen. Oppilasryhmän ikäjakauma on syytä ottaa huomioon, koska eri kehitysvaiheissa olevat oppilaat voivat kokea vaikeuksia yhteistyössään. Klassisen baletin oppimiseen konstruktivistisen työtavan käyttö ei suoranaisesti vaikuta, mutta välillisiä vaikutuksia on useita, oppilaiden motivaatiotasoon, toistensa ja opettajan tuntemiseen, ryhmässä oppimiseen. Oppilaat oppivat pitkäjänteistä työskentelyä, mikä on keskeinen edellytys myös klassisen baletin oppimiselle. Opettajalle avautuu monia uusia näkökulmia esityskoreografian valmistamiseen esimerkiksi uusien työkalujen (oppilaiden puvustus piirustukset, esityksen käsitekartta)käyttöön otto. Opinnäytetyöstäni voi saada teoreettista tietoa sekä monia käytännön ajatuksia omaan työskentelyyn alkeisbalettioppilaiden kanssa.