Koulutukselliset mahdollisuudet hajautetun työyhteisön organisoimisessa ja kehittämisessä
Hyytiäinen, Teija (2007-04-23)
Hyytiäinen, Teija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-04-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183633394-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183633394-7
Tiivistelmä
Työssä kuvataan koulutuksen merkitystä valtionhallinnossa toimivan hajautetun työyhteisön organisoimisessa ja henkilöstön kehittämisessä sekä työyhteisön yhteishengen ja työhyvinvoinnin, ja siten myös työssä jaksamisen, voimistamisessa. Työssä tarkastellaan erityisesti työtehtävien sisällön ja työyhteisön rakenteen jatkuvan uudistumisen asettamia tarpeita ja vaatimuksia henkilöstön kouluttamisessa ja kehittämisessä, sekä sitä kuinka yksittäisen työntekijän tietotaito tuodaan osaksi koko työyhteisön yhteistä tietämystä, jonka pohjalta voidaan edelleen kehittää työyhteisössä jo olevaa osaamista. Työssä hahmotetaan yleisellä tasolla myös yhteiskunnassa tapahtuneita muutoksia, kuten maan sisäisen muuttoliikkeen, globalisoitumisen sekä tietoyhteiskunnallistumisen vaikutuksia työyhteisöiden rakenteeseen ja työyhteisöjä kohtaan asetettuihin osaamisvaatimuksiin julkisella sektorilla sen ymmärtämiseksi, miksi tämän päivän työelämä edellyttää koulutukselta ja työssä oppimiselta erilaisia asioita kuin mitä työelämä on aiemmin edellyttänyt. Työssä käytetään esimerkkitapauksena oikeusapuohjaus -nimistä hajautettua työyhteisöä Oikeusapuohjaus on ollut oikeusministeriön oikeushallinto-osastolla toimivassa oikeusapuyksikössä vuosina 2005 - 2006 koordinoitu kehittämishanke, jonka toteuttamiseen on osallistunut yhteensä 15 oikeusaputoimistoa eri puolilta Suomea. Oikeusapuohjaus vakinaistettiin osaksi oikeusaputoimistojen tavanomaisia työtehtäviä vuoden 2007 alussa. Työssä tarkastellaan oikeusapuohjauksen työyhteisön avulla, mitä valmiuksia uudessa työyhteisössä työskentely edellyttää henkilöstöltä ja sen johtamiselta sekä kuinka koulutuksellisin keinoin voidaan myötävaikuttaa uusien työskentelytapojen syntymiseen sekä organisaation muovautumiseen ja siinnä työskentelevien henkilöiden ryhmäytymiseen toimivaksi työyhteisöksi. Työssä käsitellään erityisesti dialogia työyhteisön koulutuksen muotona.