Työelämästä opetustyöhön - ammatilliseksi opettajaksi kasvaminen
Jansson, Johanna (2006)
Jansson, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-437
Tiivistelmä
Opetustehtävä on muuttunut suuresti konstruktivistisen oppimiskäsityksen myötä ja opettajan ammattitaidon katsotaan täten koostuvan monesta eri osa-alueesta. Työssä menestyäkseen opettaja tarvitsee ammatillisia ja pedagogisia taitoja mutta myös sopivan persoonan sekä kognitiivisten prosessien tuntemusta. Työelämä on erilainen toimintaympäristö kuin koulu ja siellä korostuvat myös erilaiset taidot. Siirtyminen työelämästä opetustehtävään on uudelle opettajalle suuri muutos. Opettajan on ymmärrettävä teorian ja käytännön tasolla konstruktivistisen oppimiskäsityksen pedagogiset seuraukset. Opetus-oppimisprosessi on nähtävä opettajan ja oppilaiden välisenä sekä oppilaiden keskinäisenä vuorovaikutusprosessina. Ihmissuhdetaitoja tarvitaan oppilaan ymmärtämisessä ja onnistuneen oppimistilanteen luomisessa. Hallittu ajatteluprosessi ja itsereflektiiviset valmiudet ovat myös tärkeitä opettajan työssä. Opettajan ammatissa toiminen edellyttää elinikäistä oppimista oman alan sisällön ja oppilaan ymmärtämisen vuoksi. Opettajan on hallittava oppimisen taito ja osattava opettaa sitä myös muille. Teaching has changed a lot because of constructive conception of learning. Professional skill of teacher has many sub areas. Strong vocational and pedagogical skills are needed in successful teaching. In addition the teacher has to have knowledge of cognitive process and good human relations skills. In working life the employee works in different kind of environment than the teacher in the school. Different skills are also needed in working life and in school. Teacher has to understand the consequences of constructive conception of learning. Teaching-learning process has to be seen as an interaction both between teacher and pupil and between pupils. Human relation and self-reflective skills are needed in creation of successful learning event. Also process of thinking has to be controlled by teacher. Life time learning is needed by teacher to make sure that vocational skills are valid. Life time learning makes also the understanding of viewpoint of pupil easier.