Koulukeskuksen tietokoneluokan käyttöasteen tehostaminen
Pukkila, Antero (2009-10-14)
Pukkila, Antero
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-10-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1255513830-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1255513830-4
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli tutkia tietotekniikan käyttöä varsinaisen luokkaopetuksen tukena. Tutkimuksen kohderyhmänä on peruskoulun yläasteen- ja lukion eri aineitten opettajat. Alkutietojen kartoittamiseksi opettajille on jaettu kyselylomake, jossa tiedusteltiin kuinka paljon ja miten opettajat käyttävät tietotekniikkaa oman opetusaineensa opettamisen tukena. Kyselylomakkeella opettajilta kysyttiin myös syyt mitkä ovat esteenä tietotekniikan laajemmalle hyödyntämiselle opetuksessa ja minkälaisia ehdotuksia opettajilla olisi esittää, että tietotekniikka ja tietokoneluokat voisi paremmin olla opettajan opetuksessa hyödynnettävissä. Opettajien antamat vastaukset olivat hyvin käytännön läheisiä kohdistuen pääasiassa atklaitteistojen opettajien omien tietojen- ja taitojen-opettamiseen ja ohjeistukseen. Suurimpana kehittämistarpeena pidettiin opettajien oman koulutuksen lisäämistä tietotekniikan ohjelmistojen sekä laitteiden tehokkaamman käytön edistämiseksi. Eräs merkittävä seikka on se, että opettajan tulee muuttaa omaa opetustyyliään kun perinteisestä luokkaopetustilanteesta siirrytään tietotekniikkaluokkaan tekemään esimerkiksi opettajan laatimia tehtäviä verkkoympäristössä tai internet sivustolle laadittua opetusmateriaalia. Opettajien antamien palautteiden perusteella on mahdollista pyrkiä poistamaan niitä seikkoja, jotka ovat olleet suurimpina esteinä, että kaikki opettajat eivät ole käyttäneet atk-luokkia enemmän omassa opetuksessaan.