Yhteisöllisen oppimiskulttuurin tukeminen sosiaalisen median välinein
Immonen, Jarkko (2009-05-28)
Immonen, Jarkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1249385669-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1249385669-2
Tiivistelmä
Nykyiset oppimiskäsitykset ja teknologian nopea kehittyminen ovat johtaneet opettajuuden
ja oppimisympäristöjen uusiutumiseen ja kehittymiseen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että
oppiminen tehostuu vahvistamalla oppijoiden välistä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä
työskentelyä. Tähän voidaan pyrkiä myös hyödyntämällä uusia teknologisia välineitä.
Sosiaalisella medialla tarkoitetaan internet-pohjaisia palveluja ja työvälineitä, joita käyttäen
yksilöt ja ryhmät luovat yhteisiä merkityksiä sisältöjen ja yhteisöjen kautta.
Kehittämishankkeessa selvitettiin, millaisia mahdollisuuksia ja välineitä Web 2.0 -
teknologiabuumin synnyttämät palvelut ja ohjelmistot tarjoavat yhteisöllisen verkkoopiskelun
ja oppijoiden oppimisprosessien tukemiseen ja monipuolistamiseen.
Kehittämishankkeessa käsiteltiin useita erilaisia sosiaalisen median välineitä ja niiden
hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa oppimiskonteksteissa. Sosiaalisen median
välineiden käyttökelpoisuutta pyrittiin tarkastelemaan vuorovaikutuksen, jaetun
asiantuntijuuden, tiedonrakentamisen, ajattelun läpinäkyvyyden sekä kognitiivisten ja
metakognitiivisten taitojen kehittymisen näkökulmista.
Sosiaalisen median välineillä voidaan tukea yhteisöllistä oppimista monipuolisesti. Tämä
kuitenkin vaatii opettajalta uudenlaista asiantuntijuutta ja pedagogista lähestymistapaa.
Opettajia tulisikin tukea uudenlaisten välineiden ja menetelmien tarkoituksenmukaiseen
hyödyntämiseen.
ja oppimisympäristöjen uusiutumiseen ja kehittymiseen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että
oppiminen tehostuu vahvistamalla oppijoiden välistä vuorovaikutusta ja yhteisöllistä
työskentelyä. Tähän voidaan pyrkiä myös hyödyntämällä uusia teknologisia välineitä.
Sosiaalisella medialla tarkoitetaan internet-pohjaisia palveluja ja työvälineitä, joita käyttäen
yksilöt ja ryhmät luovat yhteisiä merkityksiä sisältöjen ja yhteisöjen kautta.
Kehittämishankkeessa selvitettiin, millaisia mahdollisuuksia ja välineitä Web 2.0 -
teknologiabuumin synnyttämät palvelut ja ohjelmistot tarjoavat yhteisöllisen verkkoopiskelun
ja oppijoiden oppimisprosessien tukemiseen ja monipuolistamiseen.
Kehittämishankkeessa käsiteltiin useita erilaisia sosiaalisen median välineitä ja niiden
hyödyntämismahdollisuuksia erilaisissa oppimiskonteksteissa. Sosiaalisen median
välineiden käyttökelpoisuutta pyrittiin tarkastelemaan vuorovaikutuksen, jaetun
asiantuntijuuden, tiedonrakentamisen, ajattelun läpinäkyvyyden sekä kognitiivisten ja
metakognitiivisten taitojen kehittymisen näkökulmista.
Sosiaalisen median välineillä voidaan tukea yhteisöllistä oppimista monipuolisesti. Tämä
kuitenkin vaatii opettajalta uudenlaista asiantuntijuutta ja pedagogista lähestymistapaa.
Opettajia tulisikin tukea uudenlaisten välineiden ja menetelmien tarkoituksenmukaiseen
hyödyntämiseen.