Kohtaamisesta käsin : Kansalaisopiston käsityökerhon lasten ja ohjaajan vuorovaikutus
Oksanen, Riitta (2006)
Oksanen, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-139
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa selvitetään "kohtaamista käsin" - lasten kädentaitojen ohjausta vapaassa sivistystyössä. Työssä tarkastellaan ohjaajan ja ohjattavan vuorovaikutusta tavoitteena selvittää kohtaamisen merkitystä. Kohtaamisella tarkoitetaan vuorovaikutteista läheisyyttä ja yhdessäoloa, toisen ihmisen ymmärtämistä. Työssä selvitetään kohtaamisen osa-alueita ja vuorovaikutusta, käsityksiä kädentaidoista ja niiden opettamisesta. Kädentaidot määritellään alan tutkimustiedon ja tekijän omien kokemuksien pohjalta, joiden mukaan kädentaidon oppimisella on vaikutusta ihmisen hyvinvointiin ja kehittymiseen hyväksi ihmiseksi. Konstruktivistinen ja kokemuksellinen oppiminen soveltuvat lasten kädentaitojen ohjaukseen ja opettamiseen. Tämän näkemyksen mukaan toimitaan ottaen huomioon ohjaamiseen liittyvät aika, paikka ja tilannesidonnaisuus sekä ohjattavan ryhmän moninaisuus, mitkä seikat asettavat haasteita ohjaajalle. Kädentaitojen ohjaamisen taidon ja osaamisen lisäksi on oltava vuorovaikutustaitoja. Selvityksien perusteella tekijä peilaa kohtaamisen toimivuutta lasten kädentaitojen opettamisessa vapaassa sivistystyössä lukuvuoden 2005-2006 aikana. Toimintaa ohjaavat asiat ja rajoitteet muodostuvat sosiaalisen ympäristön vaikutuksista, työntekoa ohjaavista normistosta ja laeista, taloudellisista resursseista sekä vallitsevista oppimiskäsityksistä. Jokainen kokoontumiskerta on erilainen, ja kohtaamisessa tarvitaan joustavuutta ja luovuutta. Opettajan tehtävänä on ohjata kohti hyvää, vahvistaa elinikäistä oppimista ja kannustaa jaauttaa löytämään luova intohimo tekemiseen. Aidossa kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa sekä ohjattavan että ohjaajan taidot kehittyvät ja johtavat asioiden kokonaisvaltaiseen hallintaan. "In this developmentproject clarified meeting -" the control of the children's manual skills in popular education. In the work it is examined, a controller and the interaction of the one to be directed as objective analyses the significance of the meeting. Meeting refers to an interactive vicinity and co-existence, understanding of another human being. In the work the sectors of the meeting and interaction, ideas of the manual skills and of the teaching of them are clarified. The manual skills are determined based on the own experiences of the research information and factor of the field according to which the learning of the manual skill has an effect on the welfare of the human being and on the development into the good human being. Constructivism and empirical learning is suitable for control and teaching of the children's manual skills. According to this view it is acted taking for the directing to the attention, the time, place and situation engagement and the variety of the controllable group join what points set challenges to the controller. In addition to the skill and know-how of the directing of manual skills, there must be social skills. On the basis of the reports the factor mirrors the functioning of the meeting in the teaching of the children's manual skills in the popular education, the school year 2005 -2006 during. The matters and limitations, which direct operation, consist of the effects of the social environment, of the norms, which directs working, and of the laws, of economic resources and of the dominating learning ideas. Every assembling time is different and in the meeting flexibility and creativity are needed. The teacher's task is good to strengthen and to encourage and to help to find a creative passion for the doing, to direct towards the lifelong learning. The skills of both directed in genuine meeting and interaction and the controller develop and lead to the comprehensive control of matters.