Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opi oppimaan : Informaatiolukutaito ja sen arviointi maahanmuuttajaoppijoilla

Shishko, Lilija (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.140.pdf (100.0Kt)
Lataukset: 


Shishko, Lilija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-151
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tarkastella informaatiolukutaidon opiskelun soveltuvuutta arvioitaessa maahanmuuttajaoppijoiden tiedonhankinnan taitoja. Kohderyhmänä oli Maahanmuuttajien ammatilliseen koulutukseen valmistava koulutus Mikkelin aikuiskoulutuskeskuksessa. Aineisto kerättiin opetusharjoituksen yhteydessä havainnoimalla ja kyselylomakkeiden kautta. Kyselylomakkeet pohjautuivat informaatiolukutaidon standardeihin, mukautettuna ottaen huomioon oppijoiden taustan. Tuloksien analysoinnissa kiinnitettiin huomiota myös siihen, millä tavalla maahanmuuttajaoppijat ymmärtävät keskeisia tietoyhteiskunnan käsitteitä; tietokäsitys, oppimiskäsitys, ammattitaitokäsitys, informaatiolukutaitokäsitys jne. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että informaatiolukutaito on yksi keskeinen valmius ja tarve maahanmuuttajien elämänhallinnassa Suomessa. Myös suomen kielen ja kulttuurin näkökulmasta se on keskeinen ja sen opiskelun saisi integroida erilaisiin opintokokonaisuuksiin käyttäen yhteistoiminnallisia opetusmenetelmiä ja etsien oppijoita kiinnostavaa tietoa suomalaisesta yhteiskuntaelämästä ja arkielämästä.
 
The object is to consider the suitability of literacy when evaluating the immigrantstudents' ability of getting (procumerant of ) knowledge. The target group was the immigrantstudents of the educational centre for adults training and preparing to professional education in Mikkeli. The material of the experiments was collected by observations and questionnaires. (Questionary) The inquiry forms are based on standards of literacy, but were adapted considering the background of the students. Analysing the results I paid attention to the facts how the immigrantstudents understand important social things,(expressly) especially (opinion about ) the understanding of (knowledge,) the process of getting knowledge, learning, aquiring professional skills, literacy and (soon) etc. On grounds of the result of this work (I`ve noticed) it can be noticed, that (the) literacy is surely one of the most important facilities and needs for the immigrants living in Finland and also from the point of the Finnish culture and the Finnish language (and) it is the most important thing. The studying may be integrated into the (competeness) completeness of studying by using cooperative modern methods of teaching and looking for interesting (things) information (from) about Finnish social and everyday life.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste