Osaamiskartoitus : rakennusalan perustutkinto, maarakentaja ja maarakennuskoneenkuljettaja
Poikonen, Simo (2009-05-27)
Poikonen, Simo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-27
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1250146169-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1250146169-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää osaamiskartoitus JAKK maarakennuksen käyttöön,
sähköisessä muodossa oleva apuväline osaamisen kartoittamiseen. Keskityn työssäni opiskelijan ammatillisen osaamisen kartoitukseen. Samalla pyrkimyksenä on yhtenäistää JAKK:n eri toimipisteiden maarakennusalan koulutusta. Opetushallitus on antanut määräyksen henkilökohtaistamisesta, jossa koulutuksen järjestäjän tulee huolehtia hakeutumisvaiheen, tarvittavan ammattitaidon hankkimisen sekä tutkinnon
suorittamisen henkilökohtaistamisesta. Hakeutumisvaiheessa selvitetään aiemmin hankittu alan osaaminen ja kokemus sekä muut opiskelun lähtökohdat ja tunnistetaan osaaminen. Kehittämishankkeeni päämääränä on löytää tekijöitä, joita voitaisiin huomioida tehtäessä osaamiskartoitusta opiskelijoille. Näistä hiljainen tieto on keskeinen osa-alue etsittäessä
osaamista, joka ei näy todistuksina tai tutkintoina. Testin avulla on tarkoitus löytää ainakin osa hiljaisesta tiedosta.
sähköisessä muodossa oleva apuväline osaamisen kartoittamiseen. Keskityn työssäni opiskelijan ammatillisen osaamisen kartoitukseen. Samalla pyrkimyksenä on yhtenäistää JAKK:n eri toimipisteiden maarakennusalan koulutusta. Opetushallitus on antanut määräyksen henkilökohtaistamisesta, jossa koulutuksen järjestäjän tulee huolehtia hakeutumisvaiheen, tarvittavan ammattitaidon hankkimisen sekä tutkinnon
suorittamisen henkilökohtaistamisesta. Hakeutumisvaiheessa selvitetään aiemmin hankittu alan osaaminen ja kokemus sekä muut opiskelun lähtökohdat ja tunnistetaan osaaminen. Kehittämishankkeeni päämääränä on löytää tekijöitä, joita voitaisiin huomioida tehtäessä osaamiskartoitusta opiskelijoille. Näistä hiljainen tieto on keskeinen osa-alue etsittäessä
osaamista, joka ei näy todistuksina tai tutkintoina. Testin avulla on tarkoitus löytää ainakin osa hiljaisesta tiedosta.