Osaamiskartoitukset lähihoitajan koulutuksessa
Vanhatupa, Eira (2007-05-29)
Vanhatupa, Eira
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183447756-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183447756-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tavoite on saada lähihoitajiksi aikoville ja jo opiskelunsa aloittaneille osaamistaitokartoitus. Aikuisopiskelijoiden kohdalla on tärkeä, että koulutusta edeltävä ammattitaito ja – tieto käytetään henkilökohtaisen opiskeluohjelman suunnittelussa hyväksi. Opiskeluajan 100%:nen ajankäyttö on tämän päivän sana. Suuri työvoimapula sanelee sen, että koulutuksessa ei ole varaa istua kertailemassa. Työelämässä osaamiskartoitukset ovat tuotannollisista syistä jo käytössä. Kartoituksen avulla saadaan osaamisvajeet selville. Koulutuksen on vastattava työelämän tarpeisiin. Osaamisvajeitten tunnistaminen onkin noussut avainsanaksi. Ammattitaitokartoitus koostuu yleisestä ja ammattialakohtaisesta osasta. Yleinen osa täytetään opiskelemaan hakuvaiheessa. Yleisessä osassa hakija selvittää mm. motivaationsa työelämään. Harrastukset kuvastavat opiskelijan intressejä ja tärkeä näkökohta on myös terveyskysely. Ammattitaitokartoituksen toisessa osassa paneudutaan tarkemmin saavutettuun osaamiseen suhteessa lähihoitajan koulutukseen. Kouluttajan ja hakijan kahdenkeskinen vuorovaikutus on tärkeä kohta kartoituksen luotettavuuden analysoinnissa. Koko prosessia leimaa täydellinen luottamuksellisuus. Kun opiskelija on aloittanut opiskelut, hän täyttää kaavakkeen toisen osan. Siinä kouluttaja voi yhdessä opiskelijan kanssa tehdä henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jossa korjataan vaaditussa ammattitaidossa olevat vajeet. Koulutusaika tulee käyttää täysin hyväksi. Enää ei istuteta aikuisia ihmisiä opiskelemassa asioita, jotka hän on valmis näyttämään esim. ammattiosaamisen näytöllä todeksi. Hankkeeni tuotoksena on versio, joka toivottavasti löytää paikkansa ja kehittyy vielä paremmin käytäntöä palvelevaksi kuin tämänhetkinen tuotokseni on. Hanke oli haastava ja erittäin mielenkiintoinen. Tässä uusi alue myös hoitotyön koulutuksen suunnitteluun.