Taidon oppiminen osallistumisen prosessina puutyöverstaalla
Puolakka, Leila (2009-06-01)
Puolakka, Leila
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1254301143-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1254301143-3
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena on hakea teoreettista taustaa taidon oppimisesta ja etsiä tietoa
oppimisesta työnä ja toimintana. Lähtökohtana pohdinnalle on kehittävän työntutkimuksen
soveltaminen työpajatyyppisessä opetuksessa puutyöverstaalla ja ekspansiivisen oppimisen malli
tuolin valmistuksessa.
Tutkimusongelmat ovat;
1. Mitä on taidon oppiminen työnä ja toimintana?
2. Mitä uutta annettavaa kehittävän työntutkimuksen ja ekspansiivisen oppimisen
mallilla on opiskelulle työpajaympäristössä?
Tässä kehityshankkeessa tutkimani ekspansiivisen oppimisen syklimalli ja kehittävän
työntutkimuksen menetelmät sekä situatiivisen oppimisen käsite laajentavat tarkastelukulmaa taidon
oppimisessa yksilöllisten kokemuksellisten prosessien ja oppimisen tarkastelusta
oppimistapahtuman ja ympäristön merkityksellisyyteen oppimiselle. Näiden käsitteiden avulla on
mahdollista tarkastella oppimistilannetta verstasympäristössä kokonaisuutena, työnä ja toimintana. Soveltamalla niitä opettajan työkaluiksi, voidaan hahmottaa niitä prosesseja, joita verstaan työ- ja oppimisympäristössä on käynnissä. Kehittämishankkeessani olen soveltanut näitä käsitteitä taidon
oppimisprosessin tarkasteluun tuolinvalmistuksessa verstasympäristössä. Olen hankkeessa kehittänyt käsitteellisen työkalupakin, josta löydän tarvittavat välineet opetuksen suunnittelun ja käytäntöjen kehittämiseen.
oppimisesta työnä ja toimintana. Lähtökohtana pohdinnalle on kehittävän työntutkimuksen
soveltaminen työpajatyyppisessä opetuksessa puutyöverstaalla ja ekspansiivisen oppimisen malli
tuolin valmistuksessa.
Tutkimusongelmat ovat;
1. Mitä on taidon oppiminen työnä ja toimintana?
2. Mitä uutta annettavaa kehittävän työntutkimuksen ja ekspansiivisen oppimisen
mallilla on opiskelulle työpajaympäristössä?
Tässä kehityshankkeessa tutkimani ekspansiivisen oppimisen syklimalli ja kehittävän
työntutkimuksen menetelmät sekä situatiivisen oppimisen käsite laajentavat tarkastelukulmaa taidon
oppimisessa yksilöllisten kokemuksellisten prosessien ja oppimisen tarkastelusta
oppimistapahtuman ja ympäristön merkityksellisyyteen oppimiselle. Näiden käsitteiden avulla on
mahdollista tarkastella oppimistilannetta verstasympäristössä kokonaisuutena, työnä ja toimintana. Soveltamalla niitä opettajan työkaluiksi, voidaan hahmottaa niitä prosesseja, joita verstaan työ- ja oppimisympäristössä on käynnissä. Kehittämishankkeessani olen soveltanut näitä käsitteitä taidon
oppimisprosessin tarkasteluun tuolinvalmistuksessa verstasympäristössä. Olen hankkeessa kehittänyt käsitteellisen työkalupakin, josta löydän tarvittavat välineet opetuksen suunnittelun ja käytäntöjen kehittämiseen.