Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Harmonikansoiton tasosuoritusuudistus

Erkinheimo, Liisa (2009-06-23)

 
Avaa tiedosto
jamk_1245737167_2.pdf (219.8Kt)
Lataukset: 


Erkinheimo, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245737167-2
Tiivistelmä
Suomen musiikkioppilaitosten liiton uudet tasosuoritusvaatimukset tulivat koekäyttöön lukuvuonna 2004–2005. Tasosuorituksilla tarkoitetaan musiikkiopistossa etenemisen tasoja, joista ennen käytettiin nimitystä kurssitutkinto. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten tasosuoritusuudistus toteutettiin harmonikan osalta ja miten se onnistui. Empiirisenä aineistona käytettiin harmonikansoiton opettajien haastatteluja heidän kokemuksistaan. Musiikkioppilaitosten tasosuoritusvaatimusten päivittäminen on tehnyt tutkinnoista ajanmukaisempia ja monipuolisempia. Uusissa vaatimuksissa on lisätty ryhmäsoittoa, vapaata säestystä ja improvisointia. Ensimmäistä kertaa vapaalle säestykselle on myös tehty omat soitinkohtaiset vaatimukset. Uudet vaatimukset korostavat esiintymisen roolia ja tasosuoritus on mahdollista tehdä myös konsertin muodossa. Harmonikan tasosuorituksia on kokonaisuudessaan helpotettu. Harmonikansoittajien tutkinnot ovat aikaisemmin olleet vaikeampia kuin monien muiden instrumenttien, koska sillä on pyritty todistamaan harmonikan sopivuutta taidemusiikkiin. Monet haastatellut opettajat ovat olleet tyytyväisiä uudistukseen. Uudet vaatimukset ovat helpottaneet ja selkiyttäneet heidän työtään ja tehneet siitä mielenkiintoisempaa. Kun ohjelmisto on vapaammin valittavissa kuin ennen, tasosuorituksista tulee enemmän oppilaiden itsensä näköisiä ja persoonallisempia. Tasosuoritusuudistus tuo muutoksia myös musiikkipedagogien työhön. Nykyään musiikkipedagogit tarvitsevat aikaisempaa enemmän luovaa oman osaamisen käyttöä ja joustavuutta. Monipuolinen ohjelmisto haastaa opettajia sovittamaan ja säveltämään enemmän. Soitonopettajilta vaaditaan nyt monipuolisempia taitoja kuin aikaisemmin, mikä olisi otettava huomioon myös heidän koulutuksessaan. Musiikkipedagogien improvisoinnin, vapaan säestyksen ja ryhmäopetuksen koulutusta täytyisi lisätä. Uusien taitojen hankkimista olisi tuettava nykyistä enemmän oppilaitosten järjestämin täydennyskoulutuksin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste