"Kyl mää sitä omaa kehittymistä ja kasvamista myös ajattelin" : Kokemuksia ja kehittämisehdotuksia pedagogisesta vaihdosta
Luukkonen, Pia (2006)
Luukkonen, Pia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-118
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen toimeksiantajanaoli Kannuste, eli nuorisotyön ja kansalaistoiminnan osaamisverkosto. Kannusteentavoitteena on syventää työelämän, alan koulutuksen ja tutkimuksen välistä vuoropuhelua ja vahvistaa alan osaamista. Yhdeksi konkreettiseksi tavaksi kehittää vuoropuhelua luotiin ns. pedagoginen vaihto, jossa keskeisenä ajatuksena on vastavuoroisuus työelämän asiantuntijan ja ammattiopettajan välillä. Työn tavoitteenaoli kerätä kokemukset pedagogisesta vaihdosta ja niiden pohjalta nousseet kehittämisehdotukset. Tutkimus oli tapaustutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusjoukkona olivat kaikki Kannusteen pedagogiseen vaihtoon vuosina 2003 - 2004 osallistuneet. Haastatteluista kävi ilmi, että kaikki vaihtoon osallistuneet pitivät vaihtoa hyvänä ja nykyisellään vaihto oli antanut eniten siihen osallistuneille itselleen ja kehittänyt opetuksen sekä ohjauksen laatua. Suurimpina kehittämiskohteina pedagogisessa vaihdossa nousivat esiin suunnittelu, perehdytys, tutorointi ja vaihdon purku. Työn tulosten perusteella voidaansanoa, että panostamalla näihin ilmi tulleisiin kehittämiskohtiin, pedagogisesta vaihdosta voidaan saada enemmän irti ja hyöty vaihdosta olisi nykyistä laajempaa. Tämä kehittämishanke tulee toimimaan pohjana pedagogista vaihtoa varten laadittavalle oppaalle. This development project was assigned by Kannuste. Kannuste is a network of learning for youth work and civic activity. The main purpose of Kannuste is to make deeper dialogue between working life, youth work education and research. One of the concrete ways to make this dialogue better Kannuste developed the pedagogical exchange. The main reason is a dialogue between working life expert and vocational teacher. The aim of this development project was to collect the experiences of the exchange and to find out the development challenged based on those experiences. This was a case study and the theme interview was used as the research method. The research group was all those who has taken part of pedagogical exchange during year 2003 - 2004. Based on the interviews of participants they were pleased to those experiences. The exchange has given them selves a lot and it has also made teaching and counsellingbetter. The most challenging development areas were planning, introductioning to work, tutoring and resolving experiences. As a conclusion it can be said that it's possible to get more benefit of pedagogical exchange if these challenging areas are taken account. These results are used in the future for the guide to pedagogical exchange.