Improvisoiden soittotunnilla
Enqvist, Eeva-Maria (2008-12-09)
Enqvist, Eeva-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236930145-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236930145-6
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee improvisoinnin opetusta soittotunneilla. Lisäksi raportissa mietitään improvisointia käsitteenä ja esitellään muutamia teorioita improvisoinnista. Työssä luodaan katsaus myös vapaan musisoinnin historiaan ja sen tilaan nykypäivänä. Liitteenä on kysely, joka lähetettiin Etelä-Suomen musiikkiopistojen sellonsoiton opettajille. Kyselyssä tiedustellaan vastaajilta, pitävätkö he tärkeänä asiana opettaa oppilaille vapaampaa musisointia. Lisäksi kyselyssä selvitetään, opetetaanko kohderyhmän musiikkiopistoissa improvisointia ja jos opetetaan, niin miten se käytännössä toteutetaan. Vastaajilta kysytään vielä muun muassa, ovatko he opiskeluvuosinaan saaneet opetusta improvisoinnista. Vastauksia tuli vain kaksi kappaletta, mutta molempia on käsitelty yksittäisinä tapauksina työn kuudennessa luvussa. Työssä on mainittu muutamia soittotunneille käyviä improvisointiharjoituksia, jotka ovat alun perin Keski-Helsingin musiikkiopiston musiikkitaidon opettajan Hanne Jurvasen käytössä todettu hyviksi oppilaille. Harjoitukset ovat yksinkertaisia ja niitä voivat kokeilla kaikki musiikkioppilaitoksen opettajat, vaikka aikaisempaa improvisointitaustaa ei olisikaan. Neljännessä luvussa kirjoittaja selvittää, miksi hänen mielestään tästä aiheesta kannatti tehdä laajempi työ ja miksi improvisointia tulisi hänen mielestään opettaa musiikkiopistoissa.